سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی به دلیل جلوگیری از دسترسى آرش صادقى، زندانی عقیدتی، ‌به مراقبت‌هاى درمانى و بى‌اعتنایى به هشدارهاى پزشکان انتقاد کرد و آنان را متهم کرد که در حال شکنجه دادن این مدافع حقوق بشر مبتلا به سرطان هستند.

آرش صادقی بر تخت بیمارستان

در این بیانیه تاکید شده آرش صادقی از نظر سازمان عفو بین‌الملل یک زندانی عقیدتی‌ست که به دلیل فعالیت‌های صلح‌آمیز حقوق بشرى به ۱۹ سال زندان محکوم شده است. پزشکان ماه گذشته تشخیص دادند که او به سرطان استخوان مبتلاست اما مأموران امنیتی شنبه ۲۴ شهریور، در اقدامی غیرانسانی، او را در حالی که هنوز بیهوش بود، دستبند و پابند زدند و بر خلاف توصیه پزشکان به بخش منتقل کردند. آنان سپس اطراف تخت او را مسدود کردند که منجر به عدم دسترسی پرسنل بیمارستان به او براى معاینات پس از عمل شد و اعتراض کارکنان را به دنبال داشت.

بازگردانده شدن آرش صادقی به زندان اما برخلاف خلاف توصیه‌ صریح پزشکان بوده که گفته بودند او باید حداقل ۲۵ روز در بیمارستان بستری و تحت نظر باشد. قرار بوده که تیم پزشکی در این دوره بررسى کند که آیا او به شیمی درمانی، پرتو درمانی یا یک عمل جراحی دیگر نیاز دارد یا خیر.

پیش از این خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خبر داده بود که آرش صادقی به کندروسارکوم، تومور استخوانی بدخیم، مبتلاست که به دنبال شکستگی‌های ناشی از ضرب و شتم در دوران بازجویی به وجود آمده است. او همچنین به دلیل ابتلا به بیماری‌های «کولیت زخمی»، زخم معده و اثنی عشر، نمی‌تواند غذا را هضم و دفع کند و وضع سلامت او در زندان هر روز بحرانی‌تر می‌شود.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل ضمن ظالمانه خواندن رفتارهایی که با آرش صادقی می‌شود، گفته است:

«رفتار مقامات ایران در مورد آرش صادقی نه تنها به طرز غیر قابل توصیفى ظالمانه است، بلکه از منظر حقوقی نوعى شکنجه محسوب می‌شود. از ابتدا تا امروز، هر قدمی که مقامات زندان، دادستانی و سپاه پاسداران برداشته‌اند در جهت قطع یا ‌محدود کردن دسترسی آرش صادقی به خدمات درمانی حیاتى براى مقابله با سرطان بوده است.»

این مقام سازمان عفو بین‌الملل همچنین گفته است:

«مقامات ایرانى عمدا آرش صادقی را از مراقبت‌هاى پزشکى محروم کرده‌اند و به این ترتیب درد و عذاب او را افزایش داده و ظلم ناشى از حکم به غایت ناعادلانه او را دو چندان کرده‌اند.»

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل همچنین گفته است که جلوگیری از دسترسی آرش صادقی به خدمات درمانی تنها مورد نیست. موارد دیگری هم مشاهده شده است:

« متاسفانه این تنها یک نمونه از موارد متعددى است که عفو بین‌الملل ممانعت عامدانه از دسترسی زندانیان به مراقبت‌های پزشکی را مستند کرده است. هیچ تردیدى نیست که مقامات ایرانی دارند به طور عامدانه به سلامت و جان آٰرش صادقی آسیب مى رسانند. به نظر می‌رسد که در اثر این بى توجهى اسفناک، دست آرش صادقی به شدت عفونت کرده است.»

عفو بین‌الملل بارها خواستار آزادی بی قید و شرط آرش صادقی و گلرخ ایرایی شده است.

صادقی اولین بار در روز ۱۸ تیر سال ۸۸ در مقابل دانشگاه علامه طباطبایی تهران، همراه تعدادی از دانشجویان معترض به نتایج انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از ۹۰ روز به قید کفالت آزاد شد. او بار دیگر در اردیبهشت سال ۹۳ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ۶ ماه حبس در اسفند ماه و با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. زمانی که او به‌طور موقت از زندان آزاد شده بود، مأموران برای بازداشتش به خانه‌ او یورش بردند که این امر موجب سکته و در نهایت فوت مادر آرش صادقی شد.

این فعال سیاسی آخرین بار در خرداد ماه سال ۹۵ در دادسرای شهید مقدس زندان اوین بازداشت و برای اجرای حکم ۱۹ سال حبس روانه زندان اوین شد. صادقی در آبان ماه ۹۵ به مدت ۷۰ روز دست به اعتصاب غذا زد و مهر ماه ۹۶ نیز از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.


  • در همین زمینه