وزیر خارجه بریتانیا از «گفت‌و‌گوی صریح» خود با همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف، درباره نازنین زاغری-راتکلیف، کارمند زندانی بنیاد تامسون رویترز در تهران خبر داده است.

نازنین زاغری، زندانی سیاسی

خبرگزاری رویترز پنج‌شنبه ۲۷ سپتامبر/ ۵ مهر گزارش کرده است که جرمی هانت به ظریف گفته بریتانیا موضوع نازنین زاغری را رها نخواهد کرد و اگر ایران بخواهد از زندانی کردن او استفاده ابزاری کند، پیامد‌هایی برایش خواهد داشت.

هانت به اسکای نیوز گفته است: «ایران افراد بی‌گناه را بازداشت می‌کند تا از آنها به عنوان ابزاری برای فشارهای دیپلماتیک استفاده کند و ما نمی‌توانیم این استفاده ابزاری را قبول کنیم.»

وزیر خارجه بریتانیا همچنین خبر داده که گفت‌و‌گوی بسیار صریحی با وزیر خارجه ایران داشته است: «من کاملا روشن کردم که سیاست ما در قبال ایران هنوز شکل نگرفته و اگر آنها همچنان فکر کنند که می‌توانند از این کار (بازداشت دو تابعیتی‌ها) به عنوان ابزار دیپلماسی استفاده کنند، باید منتظر عواقب کارشان باشند.»

نازنین زاغری-راتکلیف، مدیر پروژه در بنیاد خیریه تامسون رویترز، در آوریل سال ۲۰۱۶ پس از سفر به ایران و هنگام خروج از کشور، همراه دختر خردسالش در فرودگاه «خمینی» بازداشت و روانه زندانی در کرمان شد و سپس از آنجا به زندان اوین منتقل شد.

مقامات جمهوری اسلامی او را متهم به «تلاش برای توطئه و براندازی نظام» کرده‌اند. این ادعا همواره از سوی زاغری، خانواده‌اش و مقام‌های بریتانیایی رد شده‌ است.

آنها تاکید کرده‌اند که حضور نازنین زاغری در ایران تنها برای دیدار با خانواده‌اش بوده است.

با وجود این دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، نازنین زاغری را به پنج سال زندان محکوم کرده است.

شامگاه ۲۵ سپتامبر/ ۳ مهر ترزا می، نخست وزیر بریتانیا نیز در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، درباره آزادی نازنین زاغری گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار نخست‌وزیر بریتانیا از «نگرانی جدی» خود نسبت به وضعیت نازنین زاغری سخن گفت.

جرمی هانت در نخستین دیدار خود با محمدجواد ظریف نیز خواهان تدابیر سریع برای آزادی نازنین زاغری شده بود: «من بر آزادی سریع نازنین زاغری پای فشردم. او شایستگی بازگشت به خانه خود و بودن در کنار خانواده‌اش را دارد. این کاملاً ضروری است که دولت ایران اقداماتی را برای تضمین آزادی شماری از شهروندان دو تابعیتی بازداشت شده انجام دهد.»

وزارت خارجه بریتانیا هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای شهروندان دوتابعیتی، از جمله ایرانیان دارای تابعیت بریتانیایی را از سفر به ایران منع کرد.

در این بیانیه با اشاره به خطر بازداشت خودسرانه شهروندان بریتانیایی، به ویژه افراد دوتابعیتی در ایران آمده است: «ایران تابعیت دوگانه را به ‌رسمیت نمی‌شناسد و به مأموران کنسولگری اجازه دسترسی به چنین افرادی داده نمی‌شود. امکانات ما برای ارائه خدمات کنسولگری به شهروندان بازداشتی در ایران نیز محدود است.»

در کنفرانس خبری روز چهارشنبه ۲۶ سپتامبر/ ۴ مهر حسن روحانی در نیویورک، رییس جمهوری اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت و زندانی کردن افراد دارای تابعیت دوگانه در ایران از جمله نازنین زاغری گفت: «از یک دیدگاه بشردوستانه، همه ما باید تلاش کنیم به زندانیان کمک کنیم. دولت ایران در حال انجام اقداماتی است تا بتواند امکان ملاقات و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز را در مورد این زندانیان فراهم کند. اما دادگاه و حکم در دست قوه قضاییه است و در همه کشورها به همین صورت است.»

بیشتر بخوانید: