نوسانات بازار ارز ایران در روز دوشنبه یکم اکتبر / ۹ مهر حاکی از کاهش قیمت ارز دارد. دلار حدود یک‌هزار و ۲۰۰ تومان، یورو نزدیک به ۹۰۰ تومان و پوند ۱۴۰ تومان ارزان شدند. در ایران برخی احتمال توافق‌های ایران و اروپا برای حفظ برجام را عامل این کاهش می‌دانند. رئیس قوه قضائیه می‌گوید سایت‌های اعلام قیمت ارز موجب تلاطم در بازار ارز می‌شوند و به عمد قیمت‌ها را بالاتر اعلام می‌کنند و باید با آن‌ها برخورد کرد.

عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

بعد از ظهر روز دوشنبه قیمت یک دلار در بازار ارز به ۱۶ هزار تومان، یک یورو به ۱۹ هزار تومان و یک پوند به ۲۲ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.

این در حالی است که روز گذشته، یکشنبه ۸ مهر قیمت یک دلار ۱۷ هزار و ۲۴۱ تومان، یک یورو ۱۹ هزار و ۹۸۶ تومان و یک پوند ۲۲ هزار و ۴۹۰ تومان بود.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران روز دوشنبه با اشاره به تلاطم‌های بازار ارز، سایت‌های اعلام قیمت ارز را به «قیمت‌سازی‌های غلط» و «دستکاری» در قیمت‌ها متهم کرد و گفت: «گردانندگان این سایت‌ها باید از سوی دادستانی احضار و به آنان اولتیماتوم شدید داده شود.»

به‌گفته آملی لاریجانی تلاطم بازار ارز از جمله به «فشل بودن زیرساخت‌های بانکی، افزایش نقدینگی در جامعه، رکود و همچنین فشار دشمن» مربوط است و «عده‌ای سودجو نیز به این تلاطم‌ها دامن می‌زنند».

او گفت: «ما نمی‌گوییم که نوسان قیمت دلار تأثیر واقعی بر بازار داخلی ندارد اما معتقدیم که با این ظرفیت‌های عظیمی که در اختیار داریم باید تأثیر چنین نوساناتی در حد خودش باشد و از سوی دیگر پشت صحنه این قیمت‌سازی‌ها بررسی شود.»

در همین حال، برخی از کارشناسان اقتصادی در ایران ایجاد کانال برای جابه‌جایی‌های مالی برای ایران توسط اتحادیه اروپا در روزهای اخیر و احتمال توافق نفتی ایران و اروپا و افزایش قیمت نفت را از عوامل خارجی دانسته‌اند که ممکن است التهابات بازار ارز را از بین ببرد.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفته است که مکانیسم قانونی اتحادیه اروپا برای تسهیل مبادلات بانکی با ایران یکی از اقدامات مؤثر برای ساماندهی بازار ارز است. او گفت نابسامانی‌های ارزی بیش از آن‌که موضوعی اقتصادی باشد مسئله سیاسی است.

ایجاد نهاد مستقل مالی توسط اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای (برجام) می‌تواند مبادلات با ایران و دسترسی آن به منابع ارزی را تسهیل کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران شنبه گذشته پس از دیدارهای اخیر با مقام‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد که تاکنون هفت بانک مرکزی کشورهای اروپایی توافق کرده‌اند که راهکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کنند. ایران حفظ برجام را در گرو همکاری اروپایی‌ها می‌داند، اما به باور برخی کارشناسان تسهیلات پیشنهادی اروپا برای دفع اثرات دور تازه تحریم‌های آمریکا کافی نخواهد بود.

خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت / ۲۱ آوریل سال جاری تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران را به‌دنبال داشت. دور اول تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از ۱۵ مرداد / ۶ اوت آغاز شد و دور دوم که بیشتر تحریم‌های نفتی را شامل می‌شود از ۴ نوامبر / ۱۳ آبان به‌ اجرا در خواهد آمد.

ایران امیدوار است با حمایت کشورهای باقی‌مانده در برجام (۱+۴)، از تأثیر تحریم‌های آمریکا بکاهد و همچنان از منافع اقتصادی برجام منتفع شود. این امیدواری پس از نشست اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل تقویت شده است.

بحران اقتصادی ایران با خروج آمریکا از برجام شیب تندتری پیدا کرده و ارزش ریال در برابر دلار آمریکا ۴۳۰ درصد کاهش یافته است.

بانک مرکزی ایران اواسط شهریور سیاست‌های جدیدی را برای مقابله با افزایش قیمت ارز و طلا اعلام کرد. بر اساس این سیاست‌ها، صرافی‌ها مجاز به واردکردن ارز و طلا شدند و ایران هم تلاش می‌کند در مبادلات تجاری با روسیه و ترکیه دلار را کنار بگذارد.

پانویس:

به گزارش سایت های طلا و ارز تا ساعت ۱۸ به وقت تهران، هر دلار آمریکا در معاملات دوشنبه ۹ مهر به ۱۵۶۵۰ تومان هم معامله شد. برخی صرافی‌ها به دلیل افت قیمت دلار معاملات خود را متوقف کردند. تیتر این خبر با توجه به تحولات بازار ارز تغییر کرد.

بیشتر بخوانید: