لایحه «کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم» (CFT) پس از وقفه‌ای چندماهه هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب رسید. واکنش تند مخالفان موسوم به «دلواپسان» که به رهبر ایران نزدیک هستند، تا امروز ادامه یافته. اما اکنون از او نقل شده که گفته است درباره این لایحه نظر خاصی ندارد.

محافظه‌کاران تندرو موسوم به «دلواپسان» با تصویب لوایح چهارگانه FATF مخالف بودند

غلامرضا مصباحی مقدم،‌ سخنگوی جامعه روحانیت مبارز شنبه ۲۱ مهر به خبرگزاری «فارس»،‌ وابسته به سپاه پاسداران گفت که ناصر مکارم شیرازی،‌ یک آیت‌الله نزدیک به حکومت نظر علی خامنه‌ای،‌ رهبر ایران را درباره تصویب لایحه کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم چنین نقل کرده:

«حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیداری که در مشهد با رهبر انقلاب داشتند نظر خودشان را در این موارد مطرح می‌کنند و از حضرت آقا سوال می‌کنند که نظر خود شما چیست؟ مقام معظم رهبری در جواب می‌فرمایند “من اینها را دیدم خودم به جمع‌بندی نرسیدم و چون خودم به جمع‌بندی نرسیدم نظر خاصی ندارم”.»

پس از وقفه‌ای چندماهه، در جلسه ۱۵ مهرماه مجلس شورای اسلامی، ۱۴۳ نماینده به تصویب لایحه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم رای دادند. در این جلسه ۱۲۰ نماینده نیز با تصویب لایحه مخالف کردند.

حسین نقوی حسینی،‌ یکی از مخالفان این طرح در جریان بررسی آن در مجلس به سخنان علی خامنه‌ای اشاره کرد که مقررات مربوط به «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) را «استعماری» خوانده بود. اما علی لاریجانی، رئیس مجلس با قرائت نامه علی‌اصغر حجازی، مدیر بیت خامنه‌ای به او درباره بررسی لایحه‌های مربوط به FATF گفت که رهبر جمهوری اسلامی با بررسی هیچ لایحه خاصی مشکل ندارد.

در نامه حجازی نوشته شده:‌ «مقام معظم رهبری فرمودند: آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص. لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم. تا مسیر قانونی خود را طی کند.»

اما خبرگزاری فارس مدعی است که این نامه «برخلاف پیام واقعی آن، این گمانه را در ذهن برخی نمایندگان به وجود آورد که مقام معظم رهبری با تصویب این لایحه موافق هستند.»

علی لاریجانی پس از تصویب این لایحه هدف حملات محافظه‌کاران تندرو قرار گرفت. روزنامه کیهان، وابسته به نهاد رهبری نیز نمایندگان موافق طرح را «خائن» نامید.

همه مردان رهبر

علی خامنه‌ای ۳۰ خرداد در دیدار با نمایندگان مجلس با پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم مخالفت کرده بود و از آنها خواسته بود قوانین دیگری برای این حوزه تصویب کنند.

همزمان با بررسی لایحه شماری از نیروهای حزب‌اللهی و بسیجی مخالف با تصویب لایحه بیرون مجلس تجمع کردند

لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم یکی از لایحه‌های چهارگانه دولت حسن روحانی برای رعایت مقررات گروه ویژه اقدام مالی است.

مکارم شیرازی که نقل قول خامنه‌ای به او نسبت داده شده، پیش از این در استفتائی راجع به FATF گفته بود:

«ناگفته پیداست که چنین قراردادی یک قرارداد استعماری است و هدف تنظیم کنندگان، سلطه بر امضا کنندگان این قرارداد و نفوذ در امور اقتصادی آنهاست و در تضادّ با قوانین اسلامی و مخالف منافع مسلم ماست.»

احمد علم‌الهدی، امام جمعه تندرو مشهد هم ۲۰ مهر با اشاره به سخنان خامنه‌ای به تصویب CFT در مجلس اعتراض کرد و گفت که این لایحه به معنای حذف سپاه قدس پاسداران از ارتباطات مالی ایران پس از قرارگرفتن آن در فهرست گروه‌های تروریستی شورای امنیت سازمان ملل است:‌

«شورای امنیت نان‌خور آمریکا است … اگر این لایحه [فهرست سازمان‌های تروریستی] به تصویب شورای امنیت برسد، یعنی سپاه قدسی که روح دفاع این کشور است، باید از ارتباطات بانکی و مالی ما حذف شود.»

حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در سپاه قدس سه‌شنبه ۱۷ مهر در سخنانی در جمع پاسداران درباره تصویب لوایح مبارزه با پولشویی در مجلس شورای اسلامی گفت:

«مجلس شورای اسلامی دیروز تصویب کرد که جمهوری اسلامی به کنوانسیون اف ای تی اف بپیوندد، یعنی ما دست حمایت از لبنان، سوریه و عراق برداریم. غیر از این است؟ اگر امروز مقام معظم رهبری فریاد می‌زنند که مواظب باشید عده‌ای می‌خواهند کشور را به سمت آمریکا ببرند، وظیفه ما چیست؟ باید بنشینیم نگاه کنیم؟ شورای نگهبان امروز وظیفه دارد جلوی این حرکت را بگیرد. غیرت ما کجا رفته؟ نباید فریاد بزنیم؟»

حسین نوری همدانی، از مراجع دینی شیعه نیز چهارشنبه گذشته از شورای نگهبان خواست تا «با دقت و حساسیت بیشتر» لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را بررسی کند.

به‌گفته نوری همدانی بر اساس نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی «کنوانسیون‌ها و معاهداتی که در غرب طراحی می‌شود نباید ملاک کار نمایندگان قرار گیرد، بلکه باید قوانین داخلی وضع شود.»

پیش از این سه لایحه‌ی «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، لایحه «الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو)» و لایحه «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» به تأیید مجلس شورای اسلامی رسیده بود. اما لایحه چهارم یعنی الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم مخالفان زیادی داشت و بررسی آن، بارها فضای مجلس را به جنجال کشاند و مخالفان حزب‌اللهی و بسیجی آن نیز پشت درهای مسجد دست به تجمع زده‌بودند.

اگر ایران در ماه جاری به توصیه‌های FATF عمل نکند، به فهرست تحریم این نهاد بین‌المللی بازخواهد گشت. قرارداشتن ایران در فهرست تحریم، سرمایه‌گذاری در این کشور، معامله‌های تجاری، قراردادهای انتقال پول و امکان همکاری ویژه برای بانک‌های ایران را دشوارتر می‌کند.


در همین زمینه