به‌رغم آن‌که مذاکرات پنج ماهه احزاب سیاسی برای تشکیل دولت ائتلافی در لبنان هنوز به نتیجه‌ای نرسیده، میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان می‌گوید کابینه به‌زودی تشکیل خواهد شد.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان
میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان

به‌گزارش رویترز، یک منبع دولتی در لبنان پنج‌شنبه ۱۸ اکتبر / ۲۶ مهر اعلام کرد که در یکی دو روز آینده کابینه جدید معرفی خواهد شد.

سعد حریری، نخست‌وزیر تعیین‌شده از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان در حال مذاکره با احزاب رقیب است تا بتواند کابینه جدید را معرفی کند اما تاکنون موفق به این کار نشده است.

انتخابات پارلمانی لبنان ۶ مه / ۱۶ اردیبهشت در این کشور برگزار شد. حزب‌الله لبنان که ایران از آن حمایت می‌کند و متحدانش توانستند ۷۰ کرسی از ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان را به‌دست آورند. این در حالی است که در انتخابات قبلی در سال ۲۰۰۹، ائتلاف ۱۴ مارس به‌رهبری سعد حریری و مورد حمایت عربستان سعودی بیشترین آرا را به خود اختصاص داده بود. در انتخابات اخیر، حزب «المستقبل» به رهبری سعد حریری، ۲۱ کرسی به دست آورد. به این ترتیب این حزب در این انتخابات حدود یک سوم کرسی‌های خود را از دست داد اما سعد حریری موقعیت خود را حفظ کرد و همچنان نخست‌وزیر لبنان باقی ماند.

در لبنان سمت نخست‌وزیری برای مسلمان‌های سنی‌مذهب در نظر گرفته شده است.

حریری با کسب موافقت ۱۱۱ نماینده از مجموع ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان، در ۲۴ مه / ۳ خرداد رسماً از سوی میشل عون موظف به تشکیل کابینه جدید شد.

میشل عون امروز (پنج‌شنبه) در پاسخ به سئوالی درباره تشکیل کابینه جدید گفت: «دولت به‌زودی و یا حتی خیلی زودتر معرفی خواهد شد.»

احزاب اصلی بر سر شمار وزیران خود در کابینه و تقسیم مهم‌ترین وزارتخانه‌ها مذاکره می‌کنند. در روزهای اخیر، مذاکرات میان رهبران احزاب افزایش یافته و این خوش‌بینی وجود دارد که بن‌بست سیاسی موجود به‌زودی شکسته شود.

سعد حریری روز سه‌شنبه گذشته گفته بود: «تشکیل دولت بیش از آن‌چه تصور می‌شد به‌درازا کشیده اما ما به آن خواهیم رسید.»

انتظار می‌رود که نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان جمعه (فردا) از یک سفر خارجی به کشور بازگردد.

تأخیر در تشکیل دولت لبنان باعث افزایش نگرانی در مورد بحران اقتصادی در کشوری که شدیداً بدهکار است شده. لبنان سومین بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی در جهان را دارد (با بیش از ۱۵۰ درصد) و انتظار می‌رود که دولت جدید به سمت کاهش کسری بودجه حرکت کند.

بیشتر بخوانید: