صدها پناهجو بامداد چهارشنبه ۲۴ اکتبر /  ۲ آبان در مرز بوسنی به کرواسی زنجیره پلیس را شکستند و پست مرزی مالیواس را به امید آن‌که بتوانند وارد خاک کرواسی شوند اشغال کردند. آن‌ها می‌خواهند از طریق کرواسی به کشورهای اروپای غربی بروند. پلیس کرواسی با آن‌ها به مقابله پرداخت و چند پناهجو زخمی شدند.

درگیری مأموران مرزی کرواسی با پناهجویان ـ چهارشنبه ۲۴ اکتبر / ۲ آبان
درگیری مأموران مرزی کرواسی با پناهجویان ـ چهارشنبه ۲۴ اکتبر / ۲ آبان

هزاران پناهجو از جنگ و فقر در کشورهای خود در آسیا و شمال آفریقا گریخته و در بوسنی به‌سر می‌برند. بسیاری از آن‌ها با آغاز فصل سرما و عدم دسترسی به سرپناهی برای زیستن نگران وضعیت خود هستند.

بسیاری از این پناهجویان امید دارند که با عبور از کرواسی خود را به کشورهای غنی‌تر اتحادیه اروپا برسانند.

آن‌ها صبح چهارشنبه یک پست مرزی بوسنی را در شمال غربی این کشور اشغال کردند. پلیس کرواسی با تجهیزات ضدشورش موانعی بر سر راه آن‌ها ایجاد و زنجیره‌ای درست کرد. هشت خودرو پلیس در پشت مرز مستقر شدند و یک بالگرد نیز بر فراز منطقه پرواز می‌کرد.

به‌گزارش رویترز، برخی از پناهجویان به سوی مأموران کرواسی سنگ پرتاب کردند و با پلیس درگیر شدند. پلیس از گاز اشک‌آور و باتوم برای عقب راندن پناهجویان استفاده کرد. یک زن از ناحیه سر مصدوم شد و سپس به‌همراه یک زخمی دیگر به بیمارستان منتقل شد.

پناهجویان که در میان آن‌ها خانواده‌ها و فرزندان خردسال‌شان دیده می‌شوند دو شب را در جاده‌ی نزدیک به مرز به امید گرفتن مجوز عبور از مرز کرواسی گذرانده بودند.

امروز چهارشنبه آن‌ها چادرها و کیسه‌های خواب خود را در مسیر جاده مستقر کرده و عبور و مرور را مسدود کردند.

پلیس کرواسی روز گذشته (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که اجازه ورود غیرقانونی به خاک خود را نخواهد داد و در مورد شایعات غلطی که می‌گویند مرز کرواسی برای رفت و آمد آزاد خواهد بود، هشدار داد.

حدود ۱۶ هزار پناهجو که بیشتر آن‌ها از افغانستان، پاکستان، ایران و مراکش هستند در سال جاری خود را از طریق بوسنی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا رسانده‌اند.

نزدیک به ۵۰۰۰ هزار نفر از پناهجویان در بوسنی گرفتار شده‌اند که بیشتر آن‌ها در شهرهای بیهاچ و ولیکا کلدوشا، در نزدیکی مرز کرواسی به‌سر می‌برند.

پلیس شهر بیهاچ اعلام کرد که بعد از ظهر روز گذشته (سه‌شنبه) حدود ۹۰ نفر از پناهجویانی که از سارایوو، پایتخت بوسنی با قطار به این شهر آمده بودند بازداشت کرده و با چند اتوبوس آن‌ها را برگردانده است.

بیشتر بخوانید: