فرشاد آریا – “دولت هلند سقوط خواهد کرد، مگر آنکه ویلدرز از سر سازش وارد مذاکرات شود.” این جمله و جمله‌هایی از این دست روز گذشته سرخط خبر در روزنامه فلکس کرانت (Volkskrant ) و دیگر رسانه‌های هلندی را به خود اختصاص داده‌اند. 

 
 
فایل صوتی گزارش:
 
 
کابینه دولت هلند چندی است که هم خود را بر این گذاشته تا برنامه بودجه کشور را تنظیم کند، به نوعی که کمبود ۱۸ میلیارد یورویی در بودجه کشور نیز جبران شود. اما پیشنهادهای اکثریت احزاب حاکم با خواست‌های یکی از این احزاب، حزب راستگرای “آزادی”، مطابقت ندارد. در صورت پافشاری این حزب روی مخالفتش با نقشه‌های دولت، تداوم حیات دولت به شکل حاضر، به مخاطره خواهد افتاد.

امروز کابینه دولت و حزب آزادی با میانجی‌گری واسطه‌های ارگان سلطنتی پای میز مذاکره نشستند. در این میان همه چیز به انتخاب “خیرت ویلدرز”، رهبر این حزب بستگی داشت.

 
“حزب آزادی”، به رهبری خیرت ویلدرز، که از جمله نماینده راست‌گرایان، ناسیونالیست‌ها و مخالفان حضور مهاجران در هلند محسوب می‌شود، در یک سیستم غیرمعمول و بی‌سابقه در تاریخ سیاسی هلند، به‌طور مشروط و بدون نماینده در کابینه دولت هلند حضور و نقش دارد.

یولانده ساپ (Jolande Sap)، رهبر حزب خرون لینکس( Groen Links ) در این مورد در یک برنامه خبری تلویزیون هلند می‌گوید: “به نظر من این یک وضعیت غیرمسولانه‌ای است که آینده هلند تنها به دست یک نفر افتاده به نام آقای ویلدرز که فکر می‌کند در آن نقشی خواهد داشت.”

 
حزب آزادی، به رهبری خیرت ویلدرز، که از جمله نماینده راست‌گرایان، ناسیونالیست‌ها و مخالفان حضور مهاجران در هلند محسوب می‌شود، در یک سیستم غیرمعمول و بی‌سابقه، به‌طور مشروط و بدون نماینده دردولت هلند حضور و نقش دارد
این سخنان خانم ساپ اشاره به این حقیقت دارد که چنانچه ویلدرز با نقشه‌های دولت برای صرفه‌جویی موافقت نکند دو راه حل وجود خواهد داشت: یا اینکه دو حزب دیگر در کابینه دولت باید برای ادامه بقای خود با خواست‌های ویلدرز موافقت کنند و یا اینکه ویلدرز و حزب آزادی حضور سمبلیک خود را در دولت ترک کرده و کابینه دولت هلند را دچار بحرانی کند که به احتمال زیاد به سقوط آن خواهد انجامید و انتخابات مجدد مجلس را در پی خواهد داشت.
 
البته راه دیگری هم برای دولت وجود دارد تا بتواند به کار خود ادامه دهد، و آن این است که پس از جدایی از حزب آزادی چند حزب کوچک دیگر را در مجلس این کشور با خود همراه و جایگزین حزب آزادی کند که این نیز کار چندان آسانی نیست.

سکوت سیاسی در مقابل رسانه‌ها

نقش “مارک روته”( Mark Rutte)، رهبر حزب “وی وی دی” (VVD) و رییس دولت هلند، در این رویارویی سیاسی بین احزاب حاکم بسیار حساس است. وی درست پیش از آغاز مذاکرات امروز در پاسخ به یک خبرنگار بخش خبری رادیو و تلویزیون ملی هلند که از او پرسید: “آیا فکر می‌کنید از فردا باز هم دولتی با حضور مشروط و پشتیبانی حزب آزادی وجود داشته باشد؟”
 
پاسخ داد: “ما در این مورد هیچ پاسخی نداریم.”
 

سکوت سیاسی در مقابل رسانه‌ها، تاکتیکی است که کابینه دولت هلند و حزب آزادی طی روزهای گذشته در مورد این بحران سیاسی در پیش گرفته‌اند

 

سکوت سیاسی در مقابل رسانه‌ها، تاکتیکی است که کابینه دولت هلند و حزب آزادی طی روزهای گذشته در مورد این بحران سیاسی در پیش گرفته‌اند.

 
دیروز حدود یک ساعت و نیم پس از آغاز مذاکرات، در حالی‌که احزاب اپوزیسیون و رسانه‌ها منتظر خبر سازش یا عدم سازش ویلدرز با پیشنهادهای دولت بود و در حالی‌که به نظر می‌رسید که نمایندگان احزاب حاکم برای آخرین بار پای میز مذاکره نشسته تا تکلیف دولت را مشخص کنند، خبر آمد که احزاب حاکم تصمیم گرفته‌اند که به سکوت سیاسی خود در مقابل رسانه‌ها ادامه دهند، زیرا امیدهایی برای سازش وجود دارد و به همین دلیل مذاکرات برای مدت دیگری ادامه خواهد داشت.

نارضایتی اپوزیسیون

احزاب اپوزیسیون با بی‌اعتمادی و ناخوشایندی نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. دیدریک سامسون (Diderik Samson ) رهبر حزب “پی وی د آ” PVDA و بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون، مسؤلیت ادامه مذاکرات و تعویق در نتیجه گیری را بر عهده واسطه‌های ارگان سلطنتی و احزاب حاکم دانست و این مذاکرات را “کند و خسته‌کننده” نامید.

الکساندر پختولد، رهبر حزب “دی ۶۶” (D66 ) نیز از جهت کوتاهی وقت برای ارائه برنامه بودجه کشور اظهار نگرانی کرده و گفت: “چیزی که برای من مهم است و روزهای گذشته هم از آن گفتم، این است که باید کاری کرد. ۳۰ آوریل باید برنامه بودجه کشور آماده باشد و باید نشان بدهیم که چه نقشه‌ای برای آینده در پیش داریم. توجه به این نیاز مهم است.

تعداد ورشکستگی‌ها افزایش یافته‌اند. همین‌طور بهره‌ها سیر صعودی پیدا کرده‌اند. اعتماد مردم نیز به نازل‌ترین حد ممکن رسیده. بنابراین دولتی که اجازه بدهد این کاستی‌ها ادامه پیدا کنند، به درد ما نمی‌خورد.”

 رهبر حزب خرون لینکس: به نظر من این یک وضعیت غیرمسولانه‌ای است که آینده هلند تنها به دست یک نفر افتاده به نام آقای ویلدرز که فکر می‌کند در آن نقشی خواهد داشت 

خانم ساپ نیز این دولت را ناکارآمد خوانده و در مورد اهمیت ویژه در توجه به اصلاحات اساسی در سیاست کشور گفت: “ما همه می‌دانیم که به اصلاحات اساسی نیازمندیم. نه‌تنها برای سامان دادن به مشکلات مالی دولت، بلکه همچنین برای آماده کردن کشور برای گذار به یک اقتصاد سبز، برای مشکل پیری کشور که در پیش روی ماست و همچنین توجه به مشکلات همیشگی چون بازار کار، بازار مسکن، بازنشستگی و به‌ویژه توجه به تسهیلات برای انرژی.

همه این‌ها باید از پایه و اساس اصلاح بشوند. ما الان زیادی منتظر مانده‌ایم. در حقیقت از زمانی که بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ پیش آمد، ما منتظر این اصلاحات بودیم، ولی این‌طور که به نظر می‌آید، الان هم قرار نیست اتفاقی بیفتد.”

تنها واکنش از سوی احزاب حاکم یک جمله طعنه‌آمیز در تویتر از خیرت ویلدرز بود که نوشته است: “اپوزیسیون در یک مرحله مشکل!” این جمله به اعلامیه دیروز واسطه‌های ارگان سلطنتی اشاره دارد که در آن آمده بود: “مذاکرات برای حل بحران در دولت در مرحلهٔ مشکلی قرار گرفته است.”


پیشتر پختولد، رهبر حزب “دی ۶۶” (D66 ) ، از نگرانی خود در این رابطه گفته بود: “من از این سناریو هراس دارم که امروز حزب آزادی بگوید ما آماده گفت‌وگو برای سازش هستیم و بدین ترتیب تصمیم‌گیری و سازش به دو حزب دیگر در دولت واگذار شود. این موجب آن خواهد شد که باز هم وقت بیشتری به هدر رود و حقیقت این است که ما این وقت را نداریم.”
 
با وجود همه این ناخوشنودی‌ها اپوزیسیون در مجلس تصمیمی برای فراخوان دولت در رابطه با این بحران ندارد و منتظر تحولات بعدی می‌ماند.

این شاید بهترین تاکتیک ممکن از سوی اپوزوسیون باشد برای مقابله با این بحران در دولت، زیرا دولت خود خوب می‌داند که برای ارائهٔ برنامهٔ بودجه کشور و تقدیم به ملکه، تنها یک ماه بیشتر وقت ندارد.

منبع عکس اول : ایرنا 

عکس دوم مربوط به خیرت ویلدرز است. منبع عکس سایت فارسی یوررونیوز