معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره رفع ممنوعیت حضور زنان در وزرشگاه‌ها گفت: «در این زمینه راه بسیاری را آمده‌ایم اما راه زیادی هم داریم و خانم‌ها امیدوار باشند.»

محمد رضا تابش می‌گوید منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد (عکس: آرشیو)

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به اینکه پیش از این با خانواده و همسر خود به ورزشگاه رفته‌ گفت:

«اگر شهرستان نبوده و درگیر کار دیگری نباشم برای تماشای مسابقه فوتبال فینال جام باشگاه‌های آسیا حتما به ورزشگاه می‌روم. ورود به ورزشگاه مطالبه دختران است و زمینه لازم برای حضور بانوان نیز در ورزشگاه در حال فراهم شدن است».

ابتکار همچنین مسئله ورود گزینشی زنان به ورزشگاه برای تماشای مسابقات فوتبال را بخشی از حضور تدریجی زنان دانست و فراهم کردن شرایط حضور زنان ورزشکار را در اولویت دانست:

«باید تدریجاً این اتفاق بیفتد و بانوان وارد ورزشگاه شوند. مهم‌ترین گروهی که مایل به حضور در ورزشگاه‌ها هستند ورزشکاران خانم هستند که نگاه تخصصی داشته و سابقه حضور در تیم‌های ورزشی را دارند. آنها در اولویت هستند ولی حضور بانوان در ورزشگاه مرحله به مرحله انجام می‌شود».

ابتکار درباره مواضع دادستان کشور در خصوص جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز گفت:

«ما در این زمینه تلاش زیادی کرده‌ایم. ورزشکاران و فوتبالیست‌های ما لباس استاندارد دارند و فاصله آنها با تماشاگران خیلی زیاد است. با صبوری این هدف به دست می‌آید. خانم‌ها امیدوار باشند. شاید مسئله حضور ورزشکاران زن در تیم‌های ورزشی سخت‌تر از ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها بود اما در همین بازی‌های آسیایی اخیر یک سوم تیم اعزامی یعنی ۱۰۰ نفر را خانم‌ها تشکیل دادند و یک سوم مدال‌ها را هم بانوان کسب کردند. این نشان می‌دهد ما خیلی راه آمده‌ایم و باید خیلی امیدوار باشم، البته هنوز هم راه زیادی در پیش داریم».

پیش از این عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته بود موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را در حین «گپ و گفت» با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در میان گذاشته و خامنه‌ای گفته است ممنوعیت فایده‌ای ندارد، بلکه مسئولان می‌بایست امکانات تفکیک جنسیتی در ورزشگاه‌ها را فراهم کنند.

معصومه ابتکار نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران با زبان دیگری به همین معنا اشاره کرده است:

 «از انجمن هواداران دعوت کرده‌ام و با آنان جلسه داشتم تا فضا از نظر ادبیات و فرهنگ مناسب برای حضور خانم‌ها باشد. وزیر ورزش هم تاکید کردند که زیرساخت‌ها در ورزشگاه‌ها برای حضور بانوان فراهم است».

سخنگوی شورای نگهبان وعده داده بود که اگر در ورزشگاه‌ها زیرساخت‌ها فراهم شوند، ممکن است دیگر منعی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود نداشته باشد.

عبدالله حاج صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران از حضور زنان در ورزشگاه‌ها به عنوان یک خطر یاد کرده بود و گفته بود «غیرت دینی» در این مواقع باید به جوشش درآید.

بیشتر بخوانید: