مردم آمریکا، امروز ۶ نوامبر پای صندوق‌های انتخابات میان‌دوره‌ای می‌روند تا سرنوشت تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا، ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا و ۳۶ کرسی فرمانداری از ۵۰ ایالت آمریکا را مشخص کنند.

صندوق‌های رای زودهنگام در کالیفرنیا – عکس از AFP

با توجه به آخرین نظرسنجی‌ها، دموکرات‌ها شانس دارند که اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را به دست بیاورند و این مجلس را از دست جمهوری‌خواهانی که اکنون قدرت اکثریت هستند، خارج کنند. جمهوری‌خواهان اما با توجه به نظرسنجی‌ها کنترل مجلس سنا را حفظ خواهند کرد.

حداقل ۳۱ میلیون نفر رای خود را زودتر از روز انتخابات به صندوق‌ها ریختند –ساز و کاری در سیستم انتخاباتی آمریکا که به افراد اجازه می‌دهد به‌طور غیابی یا زودهنگام رای بدهند. در مقایسه با انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۴، این رقم بسیار بالاست: ۲۲ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۴. از این رو پیش‌بینی می‌شود که مشارکت در انتخابات نیز به همین اندازه بالا باشد. بررسی آرای زودهنگام همچنین بیانگر این است که جوانان و زنان نقش کلیدی در نتیجه انتخابات شش نوامبر خواهند داشت.

انتخابات پیش رو از جهات مختلف تاریخ‌ساز است: گوناگونی فرهنگی، نژادی و همچنین هویت جنسیتی و گرایش جنسی نامزدها در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است. به گزارش نیویورک‌تایمز، ۴۱۱ نفر از ۹۶۴ نامزد شرکت‌کننده در انتخابات شش نوامبر از اقلیت‌های نژادی، دینی، جنسی و جنسیتی هستند و ۲۷۲ نفر از آنها زن هستند. زنان، بومیان آمریکایی، مسلمانان، آمریکای لاتینی‌ها، مهاجران آسیایی، و دگرباشان جنسی همه بین نامزدها نماینده دارند.

گزینه محتمل: دموکرات‌ها در اکثریت مجلس نمایندگان و جمهوری‌خواهان در سنا

جمهوری‌خواهان اکنون در هر دو مجلس نمایندگان و سنا اکثریت کرسی‌ها را دارند. دموکرات‌ها برای در دست گرفتن اکثریت کنگره، علاوه بر تعداد کرسی‌هایی که در اختیار دارند، به ۲۴ کرسی مجلس نمایندگان و دو کرسی سنا نیاز دارند.

بنا به آخرین نظرسنجی‌های گزارش سیاسی کوک – از سازمان‌های مستقل پیش‌بینی نتایج انتخابات – که نتیجه آنها بامداد دوشنبه ۵ نوامبر منتشر شد، ۹ کرسی در مجلس نمایندگان که پیش از این احتمال می‌رفت از آن جمهوری‌خواهان باشند به سمت دموکرات‌ها نزدیک‌تر شده‌ است.

هفته گذشته نظرسنجی سیاسی کوک پیش‌بینی کرده بود که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان بین ۲۵ تا ۳۵ کرسی را بیشتر از کرسی‌های فعلی از آن خود خواهند کرد. گزارش این سازمان یک روز پیش از انتخابات اما بیانگر این است که دموکرات‌ها شانس این را دارند که بین ۳۰ تا ۴۰ کرسی را از رقبای جمهوری‌خواه بگیرند.

اگر بنای نتیجه انتخابات، نظرسنجی‌های فعلی از جمله گزارش کوک باشد، دموکرات‌ها کنترل مجلس سنا را به دست نخواهند آورد.

در مجلس سنا، که حزب حاکم، جمهوری‌خواه‌ها هستند، رقابت‌ها بر سر ۳۵ کرسی است که ۲۶ کرسی از این ۳۵ کرسی در اختیار نمایندگان دموکرات سناست و ۹ کرسی در اختیار جمهوری‌خواهان. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آرایش فعلی حزبی برای این ۳۵ کرسی تغییر چندانی نخواهد کرد و این احتمال هم وجود دارد که دموکرات‌ها یک کرسی در سنا از دست بدهند.

بنا به گزارش روز دوشنبه کوک، هیدی هیتکمپ، سناتور دموکرات از ایالات داکوتای شمالی، کرسی فعلی‌اش را به رقیب جمهوری‌خواه احتمالا خواهد باخت.

دموکرات‌ها برای در دست گرفتن اکثریت سنا به دو کرسی بیشتر از آنچه اکنون دارند، نیاز دارند. اما پیش‌بینی‌های فعلی نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان در صندوق‌های مجلس سنا یک تا دو کرسی هم به دست خواهند آورد. از این رو برد احتمالی مجلس نمایندگان برای دموکرات‌ها آنچنان هم شیرین نخواهد بود.

رقابت‌های مجلس سنا هم برای حال حاضر و هم برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ اهمیت دارد. حتی اگر فرض را به نفع دموکرات‌ها بر این بگذاریم که دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ شکست بخورد، جمهوری‌خواهان اگر چنانچه سنا را حفظ کنند – و بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این اتفاق محتمل است – سنای جمهوری‌خواه همچنان می‌تواند سد راه بسیاری از برنامه‌های رئیس‌جمهوری دموکرات فرضی بعد از سال ۲۰۲۰ باشد.

زنان تحصیلکرده: نیروی محرکه در انتخابات مجلس نمایندگان

گزارش سیاسی کوک برد احتمالی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان را نتیجه حضور چشمگیر زنان تحصیلکرده می‌داند. دیوید وسترمان، سردبیر گزارش سیاسی کوک می‌گوید که بررسی‌های آنها نشان می‌دهد که زنانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، نیروی اصلی ایجاد تغیر در این انتخابات میان دوره‌ای هستند – به ویژه در مجلس نمایندگان.

باخت هیلاری کلینتون در آخرین انتخابات ریاست جمهوری، پیروزی دونالد ترامپ، ایجاد جنبش مارش زنان، جنبش “من هم” علیه آزار جنسی مردان و تایید برت کاوانا، گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای پر کردن صندلی خالی دیوان عالی توسط مجلس سنا فضای سیاسی آمریکا را با توجه به شاخص جنسیت قطبی کرده است.

با انتخاب برت کاوانا دیوان عالی یکسره در دست محافظه کاران افتاده و اکنون حقوقی مانند حق انتخاب سقط جنین، موضوع انتخاب هویت جنسیتی برای افراد تراجنسیتی و دیگر حقوق دگرباشان جنسی در خطر است. از این رو بیشتر نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که رای‌دهندگان زن فضای سیاسی‌ای که اکثریت نمایندگان آن پیش از مردان سفیدپوست بوده‌اند را تغییر بدهند.

اوباما و ترامپ باردیگر مقابل هم

این انتخابات قرار نیست مربوط به مسند ریاست جمهوری باشد اما نتیجه آن می‌تواند میزانی برای سنجش محبوبیت نیروهای مختلف سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا باشد. رئیس‌جمهوری فعلی و پیشین ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ و باراک اوباما، رویاروی هم، تمام روز گذشته را در همایش‌های حزبی مشغول تبلیغات برای نامزدهای هم‌حزب خود بوده‌اند. پیام هردو هم کم و بیش یکی است: این ممکن است مهمترین انتخابات ایالات متحده در طول عمر رای‌دهندگان باشد.

ترامپ در گردهمایی‌های حزب جمهوری‌خواه در ایالت‌های اوهایو، ایندیانا و میزوری شرکت داشته و اوباما هم در فیرفکس و ویرجینیا با حمله به سیاست‌های ترامپ و جمهوری‌خواهان تلاش کرده که نامزدهای دموکرات را حمایت کند.

دوشنبه پنجم نوامبر در آخرین حاشیه‌های جنجالی مربوط به تبلیغات انتخاباتی، شبکه‌های NBC، فاکس نیوز و همچنین فیس‌بوک از پخش آگهی انتخاباتی دونالد ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۰، با بیان این این توضیح که محتوای این تبلیغ ۳۰ثانیه‌ای نژادپرستانه و مهاجرهراس است، سرباز زدند.

این تبلیغ به سیاست‌های ترامپ مقابل “مهاجران غیرقانونی” باز می‌گردد که یکی از موضوع‌های اصلی سخنرانی‌های تبلیغاتی این رئیس‌جمهوری برای انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ است. آگهی ترامپ، تصاویر یک شهروند مکزیکی که به جرم قتل دو مامور پلیس در سال ۲۰۱۴ محکوم شده بود را در کنار صحنه‌های کاروان معروف پناهندگان آمریکای مرکزی قرار می‌دهد. این پناهجویان به دلیل فقر و خشونت از کشورهای هندوراس، السالوادور و گواتمالا گریخته‌اند و پای پیاده به شکل کاروانی به سمت ایالات متحده در حرکت‌ هستند و ترامپ قول مقابله با آنها را داده است.

با این حال حاشیه‌های جنجال‌های تبلیغاتی ممکن است اهمیت نداشته باشند. وضعیت اقتصادی در آمریکا خوب است و کاهش بیکاری چیزی است که بسیاری از جمهوری‌خواهان بر آن تاکید کرده‌اند و مایل هم هستند که دونالد ترامپ بر آن تاکید بیشتری کند. در آخرین پیامی که شامگاه دوشنبه پنج نوامبر دونالد ترامپ در فاکس نیوز منتشر کرد، از رای‌دهندگان که اگر می‌خواهند وضعیت اقتصادی خوب فعلی ادامه‌دار باشد به جمهوری‌خواهان رای بدهند.

برای برخی از نامزدهای جمهوری‌خواه، سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ، از جمله تهدید برای از بین بردن حق شهروندی به واسطه تولد در آمریکا گران تمام شده است و ممکن است رای‌دهندگانی را به خاطر این سیاست‌ها از دست بدهند. از این رو، آنها انتخابات شش نوامبر ۲۰۱۸ را محکی برای سنجش مقبولیت عمومی سیاست‌های دونالد ترامپ می‌بینند. همچنین این انتخابات ممکن است اختلاف‌های سیاسی درون‌حزبی برخی از جمهوری‌خواهان با کاخ سفید را هم روشن‌تر مشخص کند.

زمانی که نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص شود، بازی سرزنش آغاز خواهد شد و  اختلاف‌ها روشن‌تر نمایان می‌شود – هم در حزب جمهوری‌خواه و هم در حزب دموکرات. در میان دموکرات‌ها برخی معتقند که لیبرالیسم رادیکال‌تر و نامزدهای چپ‌تر به نسبت حزب اوباما و هیلاری کلینتون بهتر با نسل جدید و جوانان ارتباط می گیرند و امید دارند که نتیجه این انتخابات به کمک این فرضیه بیاید.

در همین زمینه: