پیکر یک شهروند بهایی اهل گیلاوند از توابع شهرستان دماوند به نام شمسی اقدسی اعظمیان چند روز پس از آنکه در تاریخ ۲ آبان‌ماه در آرامستان بهاییان گیلاوند (گلستان جاوید) به خاک سپرده شد، در بیابان‌های جابان از توابع همان شهرستان رها شد.

هیچ فرد یا نهادی مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته است.

شمسی اقدسی اعظمیان

پیش‌تر نیروهای امنیتی به بهاییان گیلاوند گفته بودند حق دفن اموات خود را در این محل ندارند و باید دفن اموات خود را صرفا در تهران انجام دهند.

به گزارش هرانا، چهار روز پس از خاکسپاری طی تماس تلفنی، پلیس به فرزند خانم اعظمیان گفته که پیکر مادرش در بیابان‌های اطراف جابان از توابع شهرستان دماوند پیدا شده است.

پس از پیدا شدن پیکر این شهروند درگذشته، به پسر ایشان گفته شد که باید پیکر مادر را به تهران منتقل کند که به دلیل بیشتر از یک ساعت بودن فاصله گیلاوند و تهران با مخالفت او مواجه شدند. طبق احکام آیین بهایی فاصله محل فوت تا محل دفن نباید بیش از یک ساعت باشد. دو ساعت بعد مامورین خودشان پیکر شمسی اعظمیان را بدون موافقت خانواده به تهران منتقل کردند.

تخریب و پلمب شدن آرامستان‌های بهایی (گلستان جاوید) در شهرهای مختلف ایران سابقه دارد. از جمله آرامستان بهاییان (گلستان جاوید) در شهر کرمان از ظهر روز ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ به دستور مقامات قضایی کرمان پلمپ شده و از دفن مردگان بهایی در آن جلوگیری می‌شود.

در تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۵ گورستان بهاییان قروه از توابع استان کردستان توسط ماموران دولتی تخریب شد.