تعدادی از «روشنفکران دینی» با انتشار بیانیه‌ای، نبش قبر شمسی اقدسی، شهروند بهایی را «به‌ شدت تقبیح» و آن را «خلاف دین و اخلاق» و «ضد ملی» خواندند که «همبستگی ایرانیان را نقض یا تضعیف» می‌کند.

نویسندگان این بیانیه با انتقاد از سکوت مسئولان نوشته‌اند: «عاملان و آمران چنین حرکت زشتی بایستی شناسایی، دستگیر، به صورت علنی محاکمه و مجازات شوند».

عبدالعلی بازرگان، رضا علیجانی، صدیقه وسمقی، حسن یوسفی اشکوری، سروش دبّاغ، احمد صدری، محمود صدری، حسن فرشتیان، محمّد برقعی، مهدی ممکن، رضا بهشتی معزّ، حسین کمالی، یاسر میردامادی و محمّدجواد اکبرین این بیانیه را امضا کرده‌اند.

پیکر یک شهروند بهایی اهل گیلاوند از توابع شهرستان دماوند به نام شمسی اقدسی اعظمیان چند روز پس از آنکه در تاریخ ۲ آبان‌ماه در آرامستان بهاییان گیلاوند (گلستان جاوید) به خاک سپرده شد، در بیابان‌های جابان از توابع همان شهرستان رها شد.

هیچ فرد یا نهادی مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته است.

پیش‌تر نیروهای امنیتی به بهاییان گیلاوند گفته بودند حق دفن اموات خود را در این محل ندارند و باید دفن اموات خود را صرفا در تهران انجام دهند.

تخریب و پلمب شدن آرامستان‌های بهایی (گلستان جاوید) در شهرهای مختلف ایران سابقه دارد. از جمله آرامستان بهاییان (گلستان جاوید) در شهر کرمان از ظهر روز ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ به دستور مقامات قضایی کرمان پلمپ شده و از دفن مردگان بهایی در آن جلوگیری می‌شود.

در تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۵ گورستان بهاییان قروه از توابع استان کردستان توسط ماموران دولتی تخریب شد.