معلمان برای دومین روز پیاپی در نقاط مختلف ایران تحصن کردند. همزمان منابع خبری از احضار برخی مدیران مدارس به حراست آموزش و پرورش خبر دادند.

یک معلم در فیروزآباد استان فارس به دلیل شرکت در اعتصاب مهر معلمان تعلیق شغلی شده است.

سه‌شنبه ۲۳ آبان معلمان در چندین شهر ایران از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند. کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، حضور معلمان در چندین استان را «گسترده» توصیف کرد.

برپایه گزارش منابع خبری معلمان زنان مشارکت چشمگیری در اعتصاب دو روزه معلمان دارند. این اعتراض با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از دوشنبه ۲۲ آبان آغاز شده است.

معلمان خواستار رفع تبعیض و اجرای طرح رتبه‌بندی، توقف طرح معلم تمام‌وقت که به تازگی به اجرا درآمده، آزادی معلمان زندانی و متوقف کردن پرونده‌سازی امنیتی و سرکوب معلمان هستند.

حق آموزش رایگان و توقف روند پولی شدن آموزش و پرورش از دیگر خواست‌های معلمان در دومین دور تحصن معلمان از آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ است.

به گزارش منابع خبری نزدیک به معلمان، در دور تازه اعتصاب نیز بسیاری از مدیران مدارس و معلمان در مناطق مختلف به دفاتر حراست آموزش و پرورش احضار و به اخراج و یا تبعید تهدید شده‌اند. با این حال  حضور معلمان در تحصن را «گسترده» و «چشمگیر» توصیف کردند.

یک معلم در کرمانشاه در اعتراض به کالایی کردن آموزش تک‌نفره تحصن کرد. ۲۳ آبان ۱۳۹۷

در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویر متعددی از اعتصاب معلمان در مناطق مختلف منتشر شده است. این تصاویر نشان می‌دهد که در برخی مدارس معلمان تک‌نفره اعتصاب کردند. در برخی مدارس نیز دانش‌آموزان در همبستگی با معلمان تحصن کردند. همچنین تصاویری از همراهی والدین دانش‌آموزان با تحصن معلمان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران اعلام کرده که در صورت عدم پاسخ مسئولان به مطالبات، اعتراض و اعتصاب معلمان گسترده‌تر خواهد شد.

معلمان ایران ۲۲ و ۲۳ مهر امسال نیز در اعتراض به سیاست‌های آموزش و پرورش، عدم اجرای طرح رتبه‌بندی، دستمزد پائین و همچنین پولی سازی آموزش اعتصاب کردند.

اعتصاب یک معلم در مدرسه «امام حسن» زاهدان، ۲۳ آبان ۱۳۹۷

به دنبال این اعتصاب محمدرضا رمضان‌زاده رئیس شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان بازداشت شد. عبدالرضا قنبری دیگر فعال صنفی معلمان نیز پس از این اقدام اعتراضی معلمان بازداشت شد. عباس واحدیان فعال صنفی معلمان در مشهد نیز یک روز پیش از اعتصاب معلمان دستگیر شد. این سه معلم از زمان دستگیری در زندان نگهداری می‌شوند.

محمدصالح شکری از دیگر فعالان صنفی معلمان هم پیش از آغاز تحصن معلمان در سقز بازداشت و هفته گذشته به صورت موقت آزاد شد.

معلمان ایران ۲۰ اردیبهشت امسال نیز مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. در این تجمع شماری از معلمان و دیگر شرکت‌کنندگان در تجمع بازداشت شدند. محمد حبیبی، از اعضای کانون صنفی معلمان تهران از آن زمان در زندان نگهداری می‌شود. دستگاه قضایی این معلم را به ۱۰ سال و نیم زندان، دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب سیاسی و گروه‌های اجتماعی و همچنین ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.

شش معلم و بازنشسته دیگر نیز به دلیل شرکت در این تجمع به ۹ ماه زندان و جریمه نقدی بدل از شلاق محکوم شدند.

محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، روح‌الله مردانی، علی‌اکبر باغبانی، بختیار عارفی و محمد ثانی از دیگر فعالان صنفی معلمان نیز پیشتر  به زندان یا تبعید محکوم شده‌اند.


در همین زمینه: