گزارش متخصصان دولت آمریکا درباره تغییرات اقلیمی هشدار می‌دهد که بر خلاف نظر رئیس‌جمهوری این کشور، مبارزه با تغییرات اقلیمی اقتصاد ایالات متحده را عقب نمی‌اندازد. در واقع،‌ کاملاً برعکس: متخصصان می‌گویند اگر گرمایش زمین با نرخ کنونی ادامه یابد، اقتصاد آمریکا ویران خواهد شد. کاخ سفید این گزارش را نادقیق خوانده است.

ترامپ تغییرات اقلیمی را حقه خوانده اما دولت آمریکا نسبت به عواقب آن هشدار داده است

کنگره آمریکا گزارش «ارزیابی ملی آب و هوا» را که ۲۳ نوامبر منتشر شد، سفارش داده بود و بیش از ۱۰ وزارتخانه و سازمان دولتی در آن نقش داشتند. این گزارش درباره اثرات سوء تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین منتشر شد.

به گفته اکثریت مطلق دانشمندان اقلیمی، انسان با تولید گازهای گلخانه‌ای عامل گرمایش زمین پس از انقلاب صنعتی است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده اما تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین را «حقه» خوانده است.

او چند روز پیش با اشاره به سردشدن شدید هوا در برخی نقاط آمریکا توئیت کرده بود: «پس چه اتفاقی برای این گرمایش زمین افتاد؟»

دولت آمریکا علیه ترامپ: تغییرات اقلیمی به ویرانی اقتصادی می‌انجامد

متخصصان اقلیمی دولت آمریکا در گزارش‌شان هشدار داده‌اند که «با رشد دائم انتشار گازهای گلخانه‌ای با نرخی بی‌سابقه پیش‌بینی می‌شود که تا پایان قرن، برخی بخش‌های اقتصاد تا صدها میلیارد دلار ضرر ببینند».

آنها نوشته‌اند گرمایش زمین آسیب بسیار بیشتری به فقرا خواهد زد، سلامت بشر را به خطر خواهد انداخت، در دسترس‌بودن آب را محدود خواهد کرد، سواحل را تغییر خواهد داد و هزینه‌ها را در صنایع مختلفی از جمله کشاورزی و انرژی و شیلات بالا می‌برد.

این گزارش در عین حال پیش‌بینی کرده که اگر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان قابل توجهی کاهش یابد،‌ خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی کاهش خواهد بود. اما هشدار داده اثرات سوء این تغییرات همین حالا در حال رخ‌دادن هستند و «خطرات آینده ناشی از تغییرات اقلیمی به تصمیم‌های اتخاذشده امروز وابسته است» .

کاخ سفید اما این گزارش را نپذیرفته. لیندسی والترز، یک سخنگوی کاخ سفید گفته این گزارش «عمدتاً بر مبنای وخیم‌ترین سناریو بود و فرض گرفته فن‌آوری و نوآوری محدود باقی خواهد ماند و جمعیت کماکان به رشد سریع ادامه خواهد داد.»

ایالت کالیفرنیا چندی پیش شاهد ویرانگرترین آتش‌سوزی تاریخ خود بود. بسیاری آتش‌سوزی‌های شدید اخیر در کالیفرنیا را با تغییرات ناشی از گرمایش زمین مرتبط می‌دانند اما ترامپ عامل آنها را سوء مدیریت جنگل‌ها خوانده،‌ خواهان دادن مجوز برای بریدن درخت‌ها و خلوت‌کردن جنگل است، و ــ به اشتباه ــ مدعی شده که باید کف جنگل‌ها را مثل فنلاند برگ‌روبی کرد و تمیز کرد. مردم فنلاند در شبکه‌های اجتماعی این ادعا را مسخره کردند.

ترامپ از ابتدا معاهده اقلیمی پاریس را نیز بر خلاف منافع آمریکا توصیف می‌کرد و انتخابات آمریکا به انتخابی بین انرژی‌های تجدیدپذیر یا بازگشت به سوخت فسیلی بدل شد. ترامپ برد و از معاهده پاریس خارج شد.


در همین زمینه: