تعدادی از فعالان زنان امروز ششم آذر در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. آنها خواستار تصویب قانونی همه‌جانبه‌گر برای پیشگیری و منع خشونت علیه زنان در ایران شدند.

تصویری از تجمع فعالان حقوق زنان در مقابل مجلس- ششم آذر ۱۳۹۷

تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «ما خواهان تصویب قانونی هستیم که در آن ایجاد خانه‌های امن و مراکز حمایتی از زنان خشونت‌ دیده در سراسر ایران را در دستور کار خود قرار دهد»، «ما خواهان تصویب قانونی هستیم که دستور ایجاد واحد ویژه رسیدگی به خشونت خانگی علیه زنان را با حضور قاضی، پلیس زن و ضابطان قضایی و انتظامی آموزش دیده صادر کند»، «در ایران از هر سه زن متاهل دو زن خشونت خانگی دیده است ما در همین چارچوب خواهان تصویب قانون همه‌جانبه برای پیگیری و منع خشونت خانگی علیه زنان هستیم» و «خواهان بررسی قانون پیشنهادی منع خشونت خانگی علیه زنان هستیم».

همچنین در دست برخی از  تجمع‌کنندگان، رشته مطالبی که حاوی روایت‌های زنان خشونت‌دیده در ایران بود و توسط فعالان زن جمع‌آوری شده بود، دیده می‌شد.

یکی از افراد شرکت کننده در این تجمع که خود را از اعضای کارزار منع خشونت خانوادگی معرفی کرده گفته است: «این تجمع در پایان دومین سالگرد فعالیت این کارزار برگزار شده است و ما در این کارزار با توجه به آمار نسبتا بالای خشونت خانگی در ایران و پیامدهای آن، خواهان تصویب قانونی جامع برای منع خشونت خانگی علیه زنان هستیم که در آن همه انواع خشونت خانگی جرم انگاری شده باشد.»

به گفته این فعال زنان، این قانون باید در برگیرنده حمایت همه‌جانبه نهادهای دولتی و عمومی مسئوول از افراد خشونت دیده و مشارکت فعال آنها در پیش گیری از خشونت خانگی باشد و آموزش و اگاه سازی یکی از نقاط محوری آن باشد و رسانه‌ها و نهادهای آموزشی نیز در راستای ایجاد آگاهی و حساسیت بین مردم در ارتباط با این خشونت به وظایف شان عمل کنند.

بنا بر گزارش‌ها این تجمع حدود نیم ساعت طول کشیده و در پایان نیروی انتظامی تجمع کنندگان را مجبور به ترک محل کرد.

از هفت سال پیش تاکنون لایحه‌ای که به نام تامین امنیت زنان تهیه شده، در انتظار تصویب است. این لایحه پس از بررسی و تصویب معاونت زنان رئیس جمهوری، مجلس و قوه قضاییه، به قوه قضاییه فرستاده شده و در آنجا هم باز با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته، اما مدت‌هاست در این قوه باقی مانده و تا به حال به مجلس ارجاع داده نشده است.

لایحه‌ای که ۷ سال معطل مانده: مجلس با لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت چه می‌کند؟