امانوئل مکرون روز یکشنبه، ۲ دسامبر/۱۱ آذر در یک جلسه اضطراری با وزیر کشور فرانسه درباره مسایل امنیتی شرکت خواهد کرد. او گفته کسانی که دست به خشونت زده‌اند، هزینه آن را خواهند پرداخت. پلیس فرانسه هم اعلام کرده ۱۳۳ نفر در جریان اعتراضات جلیقه زردها در پاریس زخمی و ۴۱۲ نفر هم دستگیر شده‌اند.

به گفته پلیس فرانسه،۲۳ پلیس هم در اعتراضات روز شنبه پاریس زخمی شده‌اند. ۳۷۸ نفر از دستگیرشدگان هم در بازداشت پلیس باقی مانده‌اند.

در روزهای اخیر اعتراضات علیه مالیات بر سوخت و گران شدن هزینه‌های زندگی در پایتخت فرانسه به اوج رسیده و معترضان به شکستن شیشه‌ها و غارت و تخریب مغازه‌ها دست زده‌اند و طاق پیروزی را با گرافیتی پوشانده‌اند. معترضان با اسپری بر روی طاق پیروزی نوشته‌اند: «جلیقه‌زردها پیروز می‌شوند.»

دولت فرانسه اعلام کرده که برای کنترل اعتراضات گزینه اعلام وضعیت اضطراری را بررسی  خواهد کرد. اعتراضات در فرانسه  در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده. بنیامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه، روز شنبه از معترضان دعوت کرده که پای میز مذاکره حاضر شوند.

سخنگوی دولت گفته باید به روش‌هایی فکر کنیم که مانع تکرار چنین حوادثی شوند.

راهپیمایی شنبه یکم دسامبر/ ۱۰ آذر در برخی مناطق به خشونت کشیده شد. در مقابل بنای طاق پیروزی در میدان شارل دوگل پاریس، پلیس با گاز اشک آور به معترضان حمله کرد و در مقابل معترضان با پرتاب سنگ توانستند پلیس را به عقب برانند.

جلیقه‌زردها مخالفان افزایش بهای سوخت، مالیات و سیاست‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه هستند. آنان از اواسط ماه نوامبر به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار استعفای مکرون شده‌اند.

در اولین روز اعتراض جلیقه‌زردها، روز ۱۷ نوامبر حدود ۵۰ هزار نفر بزرگراه‌هایی در سراسر فرانسه را در اعتراض به افزایش مالیات سوخت مسدود کردند.

افزایش بهای سوخت در فرانسه در اواخر سال ۲۰۱۷ به تصویب رسیده اما با افزایش قیمت نفت در اکتبر سال جاری تأثیر آن برجسته شده است.