صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، مسئله شکنجه و  «ضرب و شتم یک کارگر» را ادعایی کذب دانست و گفت که اگر این موضوع حقیقت داشت با مأمور و مسئول مافوقش باید برخورد می‌شد. در عین حال وکیل اسماعیل بخشی، کارگر بازداشتی هفت‌تپه می‌گوید که محرومیت از دیدار با وکیل و خانواده خود مصداق شکنجه است.

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران معترض هفت‌تپه که در بازداشت است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صادق آملی لاریجانی، در جلسه‌ای با مسئولان عالی قضایی گفت شکنجه یک کارگر «به دلیل مطالبه حقوق خود» ادعای یک خبرنگار بوده و قوه قضاییه این ادعا را پیگیری کرده و به چنین چیزی نرسیده است. او افزود: «اگر چنین ادعایی درست باشد باید با آن مامور و مسئول مافوقش به شدت برخورد شود اما بر حسب گزارش‌ها این موضوع کذب بوده و کسانی که چنین ادعایی دارند باید ادله ارائه کنند زیرا نمی‌توان به راحتی چنین سخنی گفت و خوراک برای دشمنان فراهم کرد. ما بر ضرورت رسیدگی‌ها و رفتارهای عادلانه و قانونی همواره تاکید داریم اما قابل پذیرش نیست که هر کسی [که] از راه می رسد اتهامی را علیه دستگاه قضایی مطرح کند.»

کارگر مورد اشاره رئیس قوه قضاییه، اسماعیل بخشی یکی از نمایندگان کارگران اعتصابی هفت‌تپه است.

اسماعیل بخشی یکشنبه ۲۷ آبان همزمان با چهاردهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه، به‌همراه محسن آرمند، فعال کارگری دیگر این مجتمع، و سپیده قلیان، فعال مدنی بازداشت شد.

۹ آذر دادگستری استان خوزستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مأموران هنگام بازداشت اسماعیل بخشی او را کتک نزده‌اند و او با سر و صورت مجروج به بیمارستان منتقل نشده است. استاندار خوزستان هم در همان تاریخ مدعی شد اسماعیل بخشی شکنجه نشده و «تندرست و سالم» است. سندیکاهای کارگری اما شکنجه اسماعیل بخشی را تأیید کرده‌اند.

فرزانه زیلابی، وکیل کارگران هفت‌تپه در مصاحبه با کانال تلگرامی «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه»، ممنوعیت متهم از دیدار با وکیل و خانواده را مصداق شکنجه دانست. او در واکنش به اخبار ضرب و شتم اسماعیل بخشی گفته «از آنجا که نه من و نه خانواده اسماعیل بخشی از زمان بازداشت، نتوانسته‌ایم دیداری با او داشته باشیم، این اخبار را تائید یا تکذیب نمی‌کنم».

زیلابی می‌گوید که از میان ۲۰ کارگران بازداشتی، او توانسته پرونده ۱۵ تفر را مطالعه کند. اما در خصوص پنج کارگر دیگر از جمله اسماعیل بخشی اجازه مطالعه پرونده داده نشده است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان بار دیگر اعتراضات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند که این اعتراضات همچنان ادامه دارد. آن‌ها خواهان خلع ید از بخش خصوصی و واگذاری نیشکر هفت‌تپه به دولت یا اداره این مجتمع عظیم با مدیریت شورای کارگری‌اند. کارگران همچنین خواهان دریافت دستمزدهای معوقه خود هستند. از چهار ماه دستمزد معوقه کارگران هفت‌تپه، فقط دو ماه آن پرداخت شده و قرار است که دستمزد دو ماه باقی‌مانده کارگران در دی سال جاری پرداخت شود.


در همین زمینه: