قیمت نفت در بازار جهانی همچنان رو به کاهش دارد. روسیه و آمریکا به‌شکل بی‌سابقه‌ای نفت تولید می‌کنند و قیمت نفت بیش از ۵ درصد کاهش یافته است. این موضوع نگرانی‌های اقتصادی را برانگیخته است.

عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

قیمت نفت در ساعات نخست روز چهارشنبه ۱۹ دسامبر / ۲۸ آذر به‌شکل غیرمعمولی به‌شدت کاهش یافت.

قیمت نفت خام برنت، که در اروپا پیشگام است، به میزان ۵،۶ درصد افزایش یافت و به بیش از ۵۶ دلار در هر بشکه (۱۵۹ لیتر) رسید.

شاخص نفت سبک وست تگزاس اینترمیدیت (WTI)، مهم‌ترین نوع نفت برای آمریکا، حتی تا ۷،۳ درصد سقوط کرد و به ۴۶ دلار در هر بشکه رسید که از ماه اوت ۲۰۱۷ تا کنون پایین‌ترین قیمت است. در ساعات بعدی چهارشنبه قیمت نفت سبک وست تگزاس کمی بالاتر رفت.

روز گذشته، سه‌شنبه ۱۸ دسامبر / ۲۷ آذر در ساعات نخست روز قیمت نفت برنت با افت ۲،۷ درصدی به هر بشکه ۵۷ دلار و ۹۷ سنت رسید و قیمت نفت وست تگزاس نیز با کاهش ۳،۰۷ درصدی هر بشکه ۴۸ دلار و ۶۶ سنت معامله شد.

تحلیلگران «کومرتس‌بانک» آلمان می‌گویند: «فروش مداوم در بازارهای سهام جهانی نگرانی از کاهش رشد اقتصادی در سال آینده را برانگیخته و همچنین بر تقاضای نفت نیز تأثیر می‌گذارد.»

افزون بر این، روسیه تولید نفت خام خود را به سطح رکوردی افزایش داده است. این موضوع سبب شک و تردید شده که آیا کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای متحد آن‌ها تولید خود را بر اساس توافق صورت گرفته کاهش خواهند داد.

تحلیلگران «کومرتس‌بانک» می‌گویند: «دست‌کم چند ماه طول خواهد کشید تا روسیه وعده کاهش تولید را به‌طور کامل اعمال کند.»

اوپک در صدوهفتادمین نشست خود در وین که ۱۵ آذر / ۶ دسامبر برگزار شد، برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت، تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۹ تولید نفت خود را ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. اوپک به کشورهای غیراوپک نیز پیشنهاد داد که در سال آینده ۴۰۰ هزار بشکه نفت کمتر تولید کنند.

در سوی دیگر، عرضه نفت خام از آمریکا نیز در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. وزارت انرژی ایالات متحده شب گذشته (سه‌شنبه) گزارش داد که تولید نفت شیل این کشور برای اولین بار در ماه دسامبر از ۸ میلیون بشکه در روز عبور کرد.

بیشتر بخوانید: