طرح کودک‌همسری که ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را مطلقاً ممنوع می‌کرد،‌ در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رد شد در حالی که بررسی آن در صحن علنی شروع شده بود . معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با انتقاد از نگاه سیاسی به چنین طرحی، ابراز امیدواری کرده است که طرح کودک‌همسری تنها برگشت خورده باشد.

معصومه ابتکار ــ عکس از آرشیو

معصومه ابتکار پنج‌شنبه ششم دی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی وزارت آموزش و پرورش (پانا) گفت: « ظاهرا این طرح رد نشده است بلکه اگر به صورت دقیق تر بخواهیم بگویم این طرح برای بررسی بیشتر برگشت داده شده و امیدواریم که همینطور باشد.»

معاون رئیس‌جمهوری خواسته است که بر سر موضوع کودک‌همسری «جبهه‌بندی سیاسی» شکل نگیرد.

طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی چهار روز پیش در مصاحبه با وب‌سایت خبری «امتداد» از رأی‌نیاوردن طرح کودک‌همسری در کمیسیون حقوقی و قضائی خبر داد:

«منتظریم گزارش عدم رأی به مجلس بیاید تا ببینیم چه کار باید بکنیم. پیش از این طرح مذکور در جریان بررسی در سطح علنی قرار داشت و یک فوریت ممنوعیت عقد دختران زیر ۱۳ سال نیز تصویب شده بود».

در این طرح حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ سال و برای پسران ۱۸ سال پیش‌بینی شده بود. ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۶سال نیز مطلقاً ممنوع اعلام شده بود.

در حال حاضر حداقل سن ازدواج دختران ۱۳ سال است و دختران خردسال‌تر با اجازه دادگاه می‌توانند ازدواج کنند.

ازدواج کودکان یک پدیده اجتماعی آسیب‌زا برای کودک‌همسران و جامعه به طور کلی است. مخالفان به‌ویژه به اثرات منفی بارداری در سن کم بر دختران اشاره می‌کنند و می‌گویند نه تنها خطرناک است، بلکه مانع شکل‌گرفتن فیزیولوژی یک فرد بالغ در کودک‌مادران می‌شود.

اما محافظه‌کاران با طرح کودک‌همسری مخالفت می‌کنند. این طرح در میان فعالان مدنی حامیان زیادی داشت. مونیکا نادی، یکی از فعالان حقوق کودک ۹ شهریور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود که «مخالفان طرح افزایش سن ازدواج آن را ژستی غربی می‌دانند.»

به گفته سیاوشی، هم‌اکنون آمار ازدواج دختران زیر ۹ سال بیش از ۳۰۰ تن و آمار ازدواج دختران زیر ۱۳ ـ ۱۴ سال بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن اعلام شده است.

ابتکار در گفت‌و‌گو با پانا درباره سن ازدواج دختران گفت: «لزوماً موافق سن اخیر ازدواج بین ۱۸ تا ۲۰ سال نیستیم اما فرد در سن ۱۳ سال واقعا کودک و کم‌سن است که باید جلوی چنین ازدواج‌هایی را گرفت.»

به گفته او، شمار ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۳ سال در مناطق حاشیه‌ای و مرزی کشور بیشتر است.

معصومه ابتکار ابراز امیدواری کرده که این طرح در مجلس تصویب شود. در غیر این صورت، به گفته او، دولت مستقیماً اقدام خواهد کرد.