رهبران ایالات متحده آمریکا و چین در یک تماس تلفنی طولانی به رایزنی درباره اختلاف‌های تجاری پرداختند. هر دو طرف پس از این تماس از نزدیک‌ترشدن به توافق نهایی خبر داده‌اند.

آخرین تماس تلفنی رهبران آمریکا و چین در سال ۲۰۱۸ چشم‌انداز پایان جنگ تجاری دو طرف را روشن‌تر کرده است ــ عکس از آرشیو

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین یکشنبه ۳۰ دسامبر / ۹ دی اعلام کرد که روابط این کشور با آمریکا «در یک عزیمت‌گاه تاریخی جدید قرار دارد»، هرچند پیش از آن «از دل طوفان‌ها سالم سر برآورده است».

کانگ گفت پکن آماده اجرای توافقی است که دو کشور در جریان گفت‌و‌گوهای ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان (گروه G۲۰) در آرژانتین به آن دست یافتند. در جای دیگری از بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: «هر دو طرف باید نیت‌های استراتژیک طرف مقابل را به شکلی عقلانی و واقعی ببینند، ارتباط استراتژیک را تقویت کنند و اعتماد استراتژیک متقابل را برای جلوگیری از سوء داوری‌های استراتژیک پر و بال دهند».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه‌شب با شی جین پینگ، همتای چینی خود تلفنی گفت‌و‌گو کرد. او در یک پیام توئیتری این تماس تلفنی را «یک تماس طولانی و خیلی خوب» توصیف کرد و نوشت: «معامله‌مان خیلی خوب دارد پیش می‌رود. اگر به سرانجام برسد، خیلی جامع خواهد بود.»

آیا جنگ تجاری ۲۰۱۸ در سال جدید پایان می‌یابد؟

آمریکا و چین سال ۲۰۱۸ میلادی را در حالی پشت سر می‌گذارند که اغلب آن را به جنگ تجاری گذراندند، بر مجموعاً ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای صادراتی این دو کشور از سوی هر دو دولت تعرفه وضع شد و بازارهای مالی جهانی در میانه این تهدیدها متزلزل می‌شدند.

بالاخره ترامپ و شی جین پینگ در گفت‌و‌گوهای اجلاس گروه ۲۰ در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین در جنگ تجاری‌شان آتش‌بس اعلام کردند. آنها از ۱ دسامبر برای ۹۰ روز اعلام تعرفه‌های جدید را متوقف کردند تا برای پایان خصومت‌ها به توافق جامع دست یابند.

خبرگزاری دولتی چین به نقل از شی جین پینگ گزارش داده است که تیم‌های تخصصی از هر دو کشور برای نهایی‌کردن توافق او با ترامپ دست به کار شده‌اند.

همچنین خبرگزاری‌های آمریکا پنج‌شنبه از سفر مذاکره‌کنندگان تجاری به پکن در اوایل ژانویه خبر دادند.

ترامپ در کارزارهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری بارها گفته بود که چین در حال «غارت» آمریکا است و او پس از رسیدن به قدرت کسری تجاری واشنگتن در برابر پکن را کاهش خواهد داد. یکی دیگر از موارد اختلاف دو طرف نیز سرقت معنوی و علمی چین از دستاوردهای تکنولوژیک آمریکا به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.


در همین زمینه: