رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران اعلام کرد که به تدریج در طی دو سال گذشته، تماس جنسی به اصلی‌ترین راه انتقال ایدز در ایران تبدیل شده. به گفته مینو محرز اگر پیش از این انتقال این بیماری بیشتر از طریق اعتیاد با نسبت ۹۷درصد مرد و ۳ درصد زن بود، در طی دو سال اخیر تعداد زنان مبتلا از طریق روابط جنسی ۱۰ برابر شده است.

انتقال جنسی ایدز بین زنان ایرانی ۱۰ برابر افزایش یافت (عکس: آرشیو)

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در گفت‌وگویی که خبرگزاری ایرنا یکشنبه ۹ دی با او انجام داد اعلام کرد که به سبب ضعف اطلاع‌رسانی و نبود آموزش در مورد انتقال ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی، جوانان ایرانی در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته‌اند. زن‌ها بیشتر در خطر هستند:

«اکثر مبتلایان به ویروس ایدز در کشور ۲۵ تا ۴۰ ساله هستند. بیشترین انتقال ایدز هم در اثر روابط جنسی رخ می‌دهد. یک زمانی بیشترین شیوع این بیماری در بین معتادان بود که با برنامه کاهش آسیب بسیار خوب کنترل شد. به دلیل تماس جنسی، ایدز در جوانان به ویژه زنان رو به افزایش است. باید سطح آگاهی جامعه را افزایش داد زیرا بیماران جدید اغلب تحصیلکرده هستند و از سطح اجتماعی خوبی برخوردارند.»

بر اساس آمار وزارت بهداشت ایران، تا ابتدای دی‌ ۱۳۹۶ حدود ۳۶ هزار و ۵۷۱ مورد ابتلا به ایدز در ایران شناسایی شده که ۵۰ درصد آن مربوط به افراد ۲۱ تا ۲۵ ساله بوده است. مینو محرز دو سال قبل هشدار داده بود که چنانچه انتقال جنسی ایدز در ایران، با «وضعیت فعلی پیش برود»، این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک جمعیت عمومی مبتلا به این بیماری از یک درصد بگذرد و به «مرحله سوم شیوع» آن برسد.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران سه مرحله شیوع ایدز عبارت است از: شیوع بین یک درصد -فاز اول یا پایین آن- سپس شیوع «در مرحله متمرکز بالای پنج درصد»، که افزایش شیوع در میان گروهی خاص با رفتارهای «پرخطر» را در برمی‌گیرد و سرانجام مرحله سوم اجتماعی که شیوع در کل جامعه از مرز یک درصد می‌گذرد. برای اطلاع‌رسانی از راه‌های انتقال بیماری ایدز، طرح «اتوبوس ایدز» راه‌اندازی شده بود که به ترویج بی‌بند و باری تعبیر شد و به سبب این مخالفت‌ها اردیبهشت ۹۷ متوقف شد.

رفتارهای پرخطر جنسی از یک طرف و سکوت و انکار در جامعه از طرف دیگر زمینه ورود به مرحله سوم شیوع ایدز در ایران را فراهم کرده است. دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با ایرنا گفته است:

«انجام آزمایش ایدز قبل از ازدواج بسیار مهم است و اکنون این آزمایش در مراکزی به طور رایگان انجام می‌شود و وزارت بهداشت نیز داروها را رایگان در اختیار بیماران می‌گذارد ولی عده‌ای از این امکانات بی‌خبرند. به دلیل نبود آگاهی و فقدان پذیرش جامعه بسیاری از افراد آزمایش نمی‌دهند. نمی‌توانیم به دنبال مردم برویم، خود جوان‌ها باید بدانند رفتارهای پرخطر چیست و تست بدهند. آموزش و پرورش درباره مسائل جنسی صحبت نمی‌کند زیرا معتقد است دانش‌آموزان بی‌بند و بار می‌شوند و این مشکلی است که ما با آن مواجه هستیم.»

وزارت بهداشت اعلام کرده که دست کم یک سوم بیماران مبتلا به ایدز در ایران شناسایی نشده‌اند. در سراسر ایران در مجموع ۱۸۰ کلینیک بیماری‌های رفتاری وجود دارد. تست ایدز در این کلینیک‌ها رایگان است.

خرداد سال گذشته شیرین احمدی‌نیا، مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده بود که ازدواج موقت زمینه ساز گسترش ایدز است. زهرا غلامی‌نژاد، کارشناس ایدز هم گفته بود که که ابتلای زنان به آچ‌ای‌وی به معنای آلوده‌ شدن کودکان به این ویروس است و زنگ خطر جدی برای دولت و جامعه به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: