علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در حکمی صادق آملی لاریجانی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کرد. خامنه‌ای در این حکم از صادق لاریجانی خواسته است مجمع تشخیص مصلحت را سامان بخشد.

اظهار ارادت صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی (عکس: آرشیو)

به گزارش رسانه‌های داخلی، علی خامنه‌ای یکشنبه ۹ دی با صدور حکمی صادق آملی لاریجانی را به ریاست مجمع تشخیص مصلحت و همزمان به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کرد. رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به درگذشت محمود هاشمی شاهرودی که تا پایان زندگی‌اش ریاست مجمع تشخیص مصلحت را به عهده داشت، از لاریجانی خواسته است به ارکان مجمع «هرچه سریع‌تر» سامان دهد:

«مجمع در این دوره عهده‌دار مسئولیت مهم و اساسی تغییرات در ساختار و محتوای آن نهاد مؤثر و مهم نیز می‌باشد که با توجه به سابقه‌ برجسته و ارزشمند جنابعالی در شورای نگهبان و مدیریت پرتلاش و عالمانه و مخلصانه بر قوه قضائیه، امید می‌رود با حضور فعال و عالمانه اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایفای نقش مؤثر دبیرخانه و دبیر محترم در انجام وظایف خود تحت نظارت و اشراف ریاست مجمع، مسئولیت‌های محوله در این دوره در کمال اتقان و به بهترین وجه به انجام برسد.»

کرسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در انحصار علی اکبر هاشمی رفسنجانی بود. بعد از درگذشت او در ۱۹ دی ۹۵، این کرسی خالی ماند تا اینکه خامنه‌ای مرداد سال گذشته هاشمی شاهرودی را به ریاست مجمع منصوب کرد اما او که به بیماری سرطان مبتلا بود، عملاً در مجمع حضور نداشت.

در ماجرای لوایح پولشویی مشخص شد که مجمع تشخیص مصلحت نظام در غیاب محمود هاشمی شاهرودی وظایفی فوق مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برای خودش قائل است تا به آن حد که به گفته سید محمد صدر، مجمع می‌تواند «مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و حتی قانون اساسی و بعضی از قوانین اسلامی را در صورت مصلحت کنار بگذارد.» محمد رضا باهنر، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت تأیید کرده بود که با بیماری هاشمی شاهرودی، محسن رضایی «همه‌کاره» مجمع شده و دستورات جلسات را او تعیین می‌کند. علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم هشدار داده بود که اختیارات محسن رضایی به سبب خلق و خوی نظامی او در حال افزایش است و با مغتنم شمردن غیبت هاشمی شاهرودی به حوزه قانون‌گذاری ورود کرده است.

دوره ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضائیه ایران در تابستان سال آینده به پایان می‌رسد. گفته شده که قرار است ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس را واگذارد و به ریاست قوه قضائیه تکیه دهد.

بیشتر بخوانید: