شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین معتقد است که الحاق تایوان به کشورش موضوعی نیست که بتوان مانع از آن شد. او گفت هیچ کس نمی‌تواند این روند را متوقف کند و استقلال تایوان یک بن‌بست است. تسای اینگ – ون، رئیس جمهوری تایوان اما می‌گوید شهروندان این کشور خواهان حفظ استقلال خود هستند.

شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین
شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین

در پی سخنان روز سه‌شنبه رئیس جمهوری تایوان درباره استقلال کشورش، شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین چهارشنبه ۲ ژانویه / ۱۲ دی بر سیاست «چین واحد» تأکید کرد و گفت در بدترین حالت، الحاق مجدد تایوان باید با استفاده از نیروی نظامی اجرا شود و پکن «تمام گزینه‌های لازم در مقابل جریان‌های استقلال‌طلب، جدایی‌طلب و نیروهای خارجی که علیه وحدت صلح‌آمیز اقدام می‌کنند را حفظ خواهد کرد.»

شی جین‌پینگ افزود در نهایت، الحاق مجدد تایوان به سرزمین اصلی اجرا خواهد شد و این به سود همه و به نفع مردم تایوان است.

سخنرانی رئیس جمهوری چین به‌مناسبت پیامی بود که در سال ۱۹۷۹ به تایپه داده شد که در آن رهبری چین در پکن خواهان الحاق مجدد تایوان و پایان درگیری‌های نظامی شده بود. تایپه پایتخت تایوان و یکی از بزرگترین مراکز اقتصادی آسیاست.

جمهوری خلق چین از پایان جنگ داخلی و پیروزی مائو تسه تونگ، رهبر حزب کمونیست در سال ۱۹۴۹ تایوان را که از این کشور جدا شده بود، یکی از استان‌های خود می‌شناسد و خواهان الحاق مجدد آن و پذیرش شرایط کشورش است.

پس از جنگ داخلی، ناسیونالیست‌های چین در تایوان حکومت کردند.

پکن پیش از این نیز بارها تهدید کرده بود که اگر تایوان اعلام استقلال یکجانبه کند و یا نیروهای نظامی خارجی در این جزیره مستقر شوند، به زور متوسل خواهد شد.

تسای اینگ – ون، رئیس جمهوری تایوان سه‌شنبه یکم ژانویه / ۱۱ دی گفته بود که تایوانی‌ها می‌خواهند استقلال خود از چین را حفظ کنند.

روابط چین و تایوان با روی کار آمدن تسای اینگ‌ ـ ون به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن این جزیره در سال ۲۰۱۶، تیره شده است. چین حزب تسای اینگ‌ ـ ون را که حزب دموکراتیک مترقی نام دارد طرفدار استقلال تایوان می‌داند و پیش از انتخابات ریاست جمهوری تایوان هشدار داده بود که اگر این افراد به قدرت برسند و روند استقلال را دنبال کنند مجبور به استفاده از زور برای الحاق تایوان خواهد شد.

در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۸ / ۳ آبان نیز وی فنگ‌هه، وزیر دفاع چین اعلام کرد که این کشور حاضر نیست ذره‌ای از قلمرو خود در تایوان را واگذار کند. او نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز کشورهای فرامنطقه‌ای در دریای چین جنوبی نیز هشدار داد.

دولت آمریکا از جدایی‌طلبان تایوان پشتیبانی می‌کند و در دریای چین جنوبی حضور نظامی دارد.

بیشتر بخوانید: