بهزاد نبوی، از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سخنانی که در بیست و ششمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران ایراد کرد، از برخی بحث‌ها در حلقه‌های موافقان و مخالفان دولت پرده برداشت: تمایل به مذاکره با آمریکا به سبب تنگناهای معیشتی بعد از تحریم نفتی ایران و بحث مسدود کردن تنگه باب‌المندب. نبوی با دفاع از سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران خطاب به منتقدان دولت گفت: «چین را که قبول داریم، بیایید مثل چین با دنیا رفتار کنیم.»

بهزاد نبوی، از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

به گزارش رسانه‌های داخلی، بهزاد نبوی در سخنانی که در حمایت از دولت روحانی ایراد کرد، درباره مذاکره با آمریکا گفت:

«ما بعد از تحریم دوم ترامپ دچار مشکل شدیم. باید حواسمان به معیشت مردم باشد. من معتقد نیستم الان که ترامپ اسلحه روی شقیقه ما گذاشته باید با او مذاکره کنیم. عده‌ای می‌گویند اگر این کار را نکنیم وضع بدتر می‌شود اما الان شرایط مذاکره نیست. الان باید با ژاپن، کره، چین و روسیه روابط خود را حفظ کنیم. اروپا را از دست ندهیم.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی که در حاشیه برگزاری نخستین جلسه هیأت دولت در سال ۲۰۱۹ ایراد کرد، یک بار دیگر یادآوری کرد که آمریکا خواهان مذاکره با ایران است. ترامپ گفت:

«ایران دیگر آن کشور سابق نیست. ایران در حال حاضر فقط می‌خواهد دوام بیاورد. ایران یک قدرت در خاورمیانه بود که می‌خواست کل خاورمیانه را بگیرد و می‌خواستند که اسرائیل را نابود کنند.»

بهزاد نبوی که بعد از انتخابات ۸۸ به شش سال حبس محکوم شده بود، از برخی بحث‌ها در حلقه‌های مخالفان دولت پرده برداشت. او گفت:

«عده‌ای می‌گویند اگر روحانی و این دولت نبودند باز برجام امضا می‌شد. چطور؟ برجام توسط کسانی امضا می‌شد که به قولی فکر می‌کردند مذاکره کلاس درس است. به دلیل تندروی‌ها و ماجراجویی‌های داخلی نتوانستیم از امکانات برجام استفاده کنیم. بعد ترامپ رئیس جمهور شد و تیر خلاص را رها کرد و تحریم‌ها را شروع کرد. من شنیدم یکی از کسانی که قدیم‌ها تندرو نبود، بعد از خروج ترامپ از برجام سجده شکر برگزار کرد. چرا اینکار را کرد، نمی‌دانم.»

نبوی بدون آنکه به سپاه پاسداران اشاره کند، درباره تهدید فرماندهان سپاه به بستن تنگه باب‌المندب در واکنش به تحریم نفتی ایران گفت:

«به کسانی که می‌گویند باب المندب را می‌بندیم می‌گویم ضرر آن به ترامپ نیست، به اروپا است. فکر می‌کنم، در میان‌مدت اگر عاقلانه برخورد کنیم، آمریکا مجبور می‌‌شود عقب‌نشینی کند.»

بیشتر بخوانید: