بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، حدود ۳۲هزار نفر از «جلیقه زردها» روز ۱۲ ژانویه/۲۲ دی برای نهمین ‌بار پیاپی علیه سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه دست به تظاهرات زدند و در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ آمدند.

درگیری جلیقه‌زردها با پلیس در شهر بورژ

پس از پایان تعطیلات سال نو و علی‌رغم وعده‌های مکرون مبنی بر معافیت‌های مالیاتی و به‌ راه افتادن گفت‌و‌گوی ملی برای پرداختن به نگرانی‌های معترضان، تجمعات از سر گرفته ‌شدند و به ‌نظر می‌رسد «شنبه‌های اعتراضی» اکنون به آزمونی هفتگی برای این جنبش ضد دولتی بدل شده است.

طبق اعلام ادوارد فلیپه، نخست وزیر فرانسه، ۸۰ هزار مامور پلیس در شهرهای مختلف از جمله بورژ، مارسی، نانت، بوردو و نیس برای مقابله با این معترضان به حالت آماده‌باش درآمدند که ۵ هزار نفر از آن‌ها در پاریس با خودروهای زرهی، اسب و سگ‌های پلیس به نقاط مختلف گسیل شدند.

جمعیت ده‌ها هزار نفری جلیقه‌زردها در ساعات ابتدایی بعد از ظهر در خیابان‌های پاریس به ‌راه افتادند تا مسیر بین ساختمان وزارت امور مالی در شرق و طاق پیروزی در غرب را طی کنند. آن‌‌ها همچنان خواستار برکناری مکرون و محاکمه الکساندر بنالا شدند. بنالا که به عنوان دستیار رئیس جمهوری در کاخ الیزه فعالیت می‌کرد، پیشتر به‌خاطر افشای نقشش در برخورد خشونت‌آمیز با معترضان مجبور به کناره‌گیری شد.

به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، با نزدیک شدن به پایان مسیر، پلیس با ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن جلیقه‌زردها کرد و با آن‌ها درگیر شد.

عبور و مرور وسائل نقلیه نیز در خیابان شانزه‌لیزه، جایی که مغازه‌های لوکس آن قبلا مورد حمله تظاهرکنندگان قرار گرفته بود، از سوی پلیس ممنوع اعلام شده بود.

پس از این درگیری‌ها پلیس پاریس اعلام کرد ۴۰ نفر را -غالبا به ظن حمل سلاح- در حین راهپیمایی و پس از آن دستگیر کرده است.

در این حین حدود ۴ هزار و ۸۰۰ جلیقه‌زرد نیز در پی فراخوان گروه‌های مختلف در شهر کوچک اما مرکزی بورژ تظاهرات کردند.

پیشتر کریستف کاستانر، وزیر داخلی فرانسه، تظاهرکنندگان و حامیان آن‌ها را به تلافی تهدید کرده و در مورد افزایش رادیکالیسم و افراطی‌گری در میان معترضان هشدار داده بود.

جنبش جلیقه زردها که از روز ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ در اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت و با مسدود کردن جاده‌های بین‌شهری شروع شد، اکنون به یک حرکت اعتراضی فراگیر بدل شده است که وارد دهمین هفته اعتراض می‌شود.

برخی از تحلیل‌گران این جنبش را فراتر از فرانسه و یک جنبش اروپایی می‌دانند.


  • بیشتر بخوانید: