در پی اعلام تماس‌های ایران با طالبان و حضور نمایندگان این گروه در تهران و سخنان ظریف درباره نقش طالبان در آینده افغانستان، برخی از مقام‌ها و رسانه‌های این کشور ایران را مورد انتقاد قرار داده و آن را به دخالت در امور داخلی افغانستان متهم کردند. اما سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید دولت افغانستان از تماس‌های تهران با طالبان اطلاع داشته و ایران قصد دخالت در امور داخلی افغانستان را ندارد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دوشنبه ۲۴ دی در نشست خبری خود درباره انتقادهای اخیر برخی از مقام‌های افغانستان نسبت به تماس‌های ایران با طالبان واکنش نشان داد و گفت: «ما اخیراً شاهد برخی صداهای مختلف از سوی افغانستان نسبت به ایران بودیم، مذاکرات ما با طالبان با هماهنگی دولت افغانستان بوده و ما علاقه‌مند به صلح، ثبات و امنیت در افغانستان هستیم و در گفت‌وگوهای خود با مقامات دولتی افغانستان آن‌ها را در جریان موضع‌گیری‌های خود قرار دادیم.»

قاسمی افزود: «ما امنیت افغانستان را امنیت خودمان می‌دانیم و در مسائل داخلی آن کشور هیچ‌گونه دخالتی نداریم. آن‌چه مطرح کردیم راهکارهایی است که تصور می‌کنیم می‌تواند کمک‌کننده کشور دوست و همسایه ما باشد.»

ایران به‌تازگی تماس‌هایی با گروه طالبان داشته است و نمایندگان طالبان نیز در تهران با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. جمهوری اسلامی گفته است که دولت افغانستان در جریان این تماس‌ها قرار دارد اما در افغانستان نسبت به این تماس‌ها واکنش‌های منفی نشان داده شده است.

طالبان ۱۱ دی با انتشار بیانیه‌ای تأیید کردند که هیأتی با این هدف که درباره «وضعیت پسا اشغال، اعاده صلح و امنیت در افغانستان و منطقه» با طرف ایرانی مذاکره کند به تهران اعزام کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان این‌که «تعجب می‌کنم از برخی اظهار نظراتی که از سوی افغانستان در مورد ایران شده است»، گفت: «برای ما این مسئله قابل درک نیست، چرا که اولاً با هماهنگی دولت آن کشور بوده و دوم این‌که ما تنها کشوری نیستیم که با طالبان مذاکره کرده است و ما تا کنون شاهد اعتراض و انتقادی از سوی مقامات افغانستان به هیچ کشوری نبودیم که این باعث تعجب ما شده است.»

بهرام قاسمی افزود ایران هیچ گونه اقدامی را بدون در نظر داشتن محوریت دولت افغانستان نمی‌پذیرد و «سرنوشت افغانستان را مردم آن کشور تعیین می‌کنند و نه هیچ کشور خارجی دیگر».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ۱۹ دی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «دی‌ان‌تی‌وی» هند گفته بود: «ترسیم آینده افغانستان بدون در نظر گرفتن نقشی برای طالبان، غیرممکن است.» او افزوده بود: «معتقدم که طالبان نباید نقشی غالب در افغانستان داشته باشند. البته در نهایت، این تصمیمی است که خود افغان‌ها باید بگیرند.»

شاه‌حسین مرتضوی، از سخنگویان کاخ ریاست جمهوری افغانستان ۲۰ دی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «مقامات وزارت خارجه ایران این روزها در نقش سخنگویان طالبان عمل می‌کنند. اگر کشور همسایه معتقد به گفت‌وگو برای راه حل است چرا راه گفت‌وگو را با گروه‌های مخالف داخلی خود بسته است؟ چرا به مشکل سیاسی داخلی خود که سال‌ها ایران را به بحران برده است، از راه گفت‌وگو اقدام نمی‌کند؟»

ادریس زمان، معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان نیز در فیسبوک خود سخنان مقامات ایرانی را برخلاف «موازین دیپلماسی و مداخله صریح در امور کشور» خود خواند و نوشت: «وزارت ‌خارجه‌ افغانستان اذعان می‌دارد که هرگونه روابط خارج از چهارچوب تعاملات دولت‌ها با طالبان باعث تضعیف روابط دو کشور خواهد شد.»

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان نیز درباره سخنان ظریف گفت: «نظریات این‌چنینی، قطعأ میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان فاصله ایجاد می‌کند و روی روابط ما تأثیر منفی می‌گذارد.»

بهرام قاسمی تأکید کرد که «ما در مسائل داخلی افغانستان دخالت نداریم، آن‌چه که بیان کردیم راهکارهایی است که فکر می‌کنیم کمک به کشور دوست و برادر افغانستان است، اما انتهای کار و سرنوشت اقدامات و‌ گفت‌وگوها به خود برادران افغانستانی مرتبط است، سرنوشت افغانستان را مردم افغانستان و‌ نه طرف دیگری تعیین خواهد کرد.»

بیشتر بخوانید: