مصطفی فاطمی، مدیرکل مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که بنیاد مستضعفان روز گذشته (پنجشنبه ۲۷ دی) کارمندان موزه قصر آیینه را از ساختمان موزه بیرون کرد و سپس با حکم قضایی این موزه را پلمپ کرد.

عمارت قصر آیینه (موزه آیینه و روشنایی) در شهر یزد، با مجموعههایی از اشیاء روشنایی پیسوز، نفتسوزها و مجموعه آیینه‌ها – عکس: آرشیو

ساختمان قصر آیینه به رضا صراف‌زاده یزدی، بازرگان، سیاستمدار و مؤسس کارخانجات نساجی جنوب و نماینده مردم یزد در مجلس شورای ملی در دوران پهلوی دوم تعلق داشت. بعد از انقلاب بنیاد مستضعفان این ساختمان را مصادره کرد و در سال ۱۳۷۷ هم به شکل موزه درآمد. موزه قصر آیینه بزرگ‌ترین موزه استان یزد است. صدها شیء و اثر تاریخی و باستانی در این مکان به نمایش گذاشته شده بود. این اشیاء در تملک میراث فرهنگی‌ست.

مدیرکل مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد درباره پلمب قصر آینه توسط بنیاد مستضعفان به خبرگزاری کار ایران گفته است:

«با توجه به آنکه ملک موزه از جمله املاک بنیاد مستضعفان است، طی چند سال گذشته [بنیاد] نامه‌هایی برای دریافت اجاره بها برایمان ارسال کرد اما از آنجایی که موزه درآمد چندانی ندارد و کار آن صرفاً فرهنگی است، امکان پرداخت مبلغ اجاره بهای مورد نظر بنیاد مستضعفان را نداشتیم. طی ماه‌‌ها و سال‌های گذشته نامه‌های متعددی از سوی بنیاد مستضعفان به این اداره کل نوشته شد و مطالبی در خصوص این مهم که اگر تکلیف اجاره بها مشخص نشود، درصدد تعطیلی موزه برخواهند آمد، ارسال شد. همچنین حدود دو ماه پیش نامه‌هایی مبنی بر پلمپ موزه ارسال کردند و در نهایت نیز حکم دادگاه را برای این قضیه دریافت کردند.»

میراث فرهنگی یزد به بنیاد مستضعفان سه پیشنهاد ارائه کرده بود: معاوضه املاک، اجاره محوطه بزرگ موزه آیینه برای فعالیت یک کافی‌شاپ به قصد درآمدزایی و پرداخت اجاره‌بها از این محل و سرانجام واگذاری مدیریت موزه قصر آیینه به بنیاد مستضعفان. سازمان مرکزی بنیاد مستضعفان اما هیچیک از پیشنهادها را نپذیرفت.

ساختمان قصر آیینه در خیابان کاشانی یزدی در شهر در باغی به وسعت ۸۱۷۴ متر واقع شده، دارای اتاق‌های متعدد، شاه‌نشین، حوضخانه است. در همه اتاق‌ها، تزئینات زیبایی از گچبری و نقاشی به چشم می‌خورد و همچنین قسمت‌هایی هم آیینه‌کاری شده. پنجره‌های قصر آیینه یزد به صورت مشبک و با شیشه‌های رنگی هستند و درهای موزه هم چوبی‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد هشدار داده که ساختمان موزه در دست مرمت است و مسئولان میراث فرهنگی نگران‌اند که به اشیای موزه خسارت‌هایی وارد شود.

تا پیش از این هر روز حدود ۵۰ نفر از موزه قصر آیینه دیدن می‌کردند.

در تیر ۹۶ در چهل و یکمین اجلاس میراث جهانی یونسکو که در شهر کراکوف لهستان برگزار شد، بافت تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: