با تجمع گروهی از طلبه‌های حوزه علمیه قم در مرداد سال جاری، به تدریج انتقادات از حوزه علمیه بالا گرفت. برخی از جریان‌های نزدیک به جبهه پایداری، مرجعیت شیعه مستقر در حوزه‌های علمیه را به اشرافی‌گری، انفعال و حتی سکولاریسم دینی متهم کرده بودند. از آن زمان تاکنون مراجعی مانند حسین نوری همدانی و مکارم شیرازی در صدد پاسخگویی و دفاع از حوزه برآمده‌اند. بحث بودجه هم مطرح است. ناصر مکارم شیرازی این بار در پاسخ به «منفی‌بافان» به تعداد کتاب‌هایی که در ۲۰ سال گذشته در حوزه علمیه منتشر شده، استناد کرد.

آذر ۹۶: کتابگردی در قم با حضور جمعی از مسئولان استانی (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه پنجشنبه ۴ بهمن در سخنانی که در بیستمین همایش کتاب سال حوزه در سالن جلسات مدرسه دارالشفا قم ایراد کرد، گفت:

«آمار بالای آثار رسیده به دبیرخانه بیستمین کتاب سال حوزه جوابی محکم به منفی‌بافان حوزه علمیه است. تدوین ۱۷ هزار کتاب در ۲۰ سال پاسخی دندان‌شکن به مخالفان و تخریب‌کنندگان و افرادی بوده که می‌گویند حوزه چه کرده است؟»

هفته گذشته آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفته بود:

«حوزه از نظر اقتصادی در بدترین شرایط خود قرار دارد و بودجه حوزه‌های علمیه به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.»

سهم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از بودجه سال ۹۷، ۱۳۴ میلیارد تومان بود که برای سال آینده به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هم امسال ۸۹۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود. این رقم در بودجه سال آینده هزار و ۴۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

بر اساس آماری که وزارت ارشاد اسلامی منتشر کرده، ۸۰ درصد کتاب‌ها در تهران منتشر می‌شوند. نیمی از ۲۰ درصد باقیمانده چاپ قم است و مشهد هم ۵. ۷ درصد از سهم نشر شهرستان‌ها را در اختیار گرفته است. در قم ۱۲۰۰ ناشر فعالیت دارند.

موسی حسینی کاشانی، مدیرکل ارشاد استان قم اعلام کرده که دولت هر سال تعداد مشخصی کتاب را از ناشران قم می‌خرد. در سال ۹۵ این تعداد بالغ بر ۲۴ هزار نسخه کتاب بوده است. به سبب حمایت دولت و نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی کتاب‌های مذهبی جزو پرشمارگان‌ترین کتاب‌ها در ایران‌اند. بر اساس آمار وزارت ارشاد اسلامی وصیتنامه آیت‌الله مرعشی نجفی در سال گذشته ۵۰ هزار نسخه تیراژ داشته. «رمضان، انس با قرآن»، «طب اسلامی در بیان آیت‌الله تبریزیان»، «حدیث شریف کساء» و «راهنمای فرهنگ جبهه» نیز از کتاب‌هایی‌اند که با شمارگان زیاد به بازار آمده‌اند.

در دولت محمود احمدی‌نژاد که برای مدتی بحران کاغذ ایران را فراگرفت، برخی از این کتاب‌ها بعد از چاپ خمیر می‌شدند و مجدداً به شکل دیگری به بازار می‌آمدند. بنا به آماری که خبرگزاری فارس در سال ۹۲ ارائه داده بود به طور میانگین هر سال ۱۰ میلیون قرآن در ایران منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: