آلمان، فرانسه و اسپانیا اعلام کردند در صورت عدم اعلام برگزاری انتخابات در ونزوئلا در هشت روز آینده، آمادگی دارند خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت مادورو را به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور به رسمیت بشناسند. تاکنون ایالات متحده و شماری از کشورهای آمریکای لاتین از گوایدو حمایت کرده‌اند و او را رئیس‌جمهوری ونزوئلا دانسته‌اند. در قطب مخالف، چین، روسیه، ترکیه و ایران از مادورو حمایت کرده‌اند.

چهارشنبه ۲۳ ژانویه: تجمع مخالفان مادورو در کاراکاس. خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا در این تجمع اعلام کرد تا زمان برگزاری انتخابات آزاد ریاست جمهوری را به عهده می‌گیرد

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه ۲۶ ژانویه/ ۶ بهمن گفت در صورت عدم اعلام برگزاری انتخابات در ونزوئلا تا هفته آینده، آماده است که گوایدو را رئیس‌جمهوری رسمی این کشور بداند.

مکرون در توئیتر خود نوشت:

«اگر در هشت روز آینده زمان برگزاری انتخابات اعلام نشود ما آماده‌ایم خوان گوایدو را رسما “رئیس‌جمهوری مسئول” ونزوئلا بدانیم تا یک فرایند سیاسی به راه بیفتد.»

مارتینا فیتس، سخنگوی دولت آلمان نیز نوشته‌ای مشابه توئیت مکرون را در توئیتر خود نوشت:

«اگر انتخابات تا هشت روز آینده اعلام نشود، ما آماده‌ایم خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت به رسمیت بشناسیم. او فردی است که می‌تواند یک فرایند سیاسی را رقم بزند و با شرکای اروپایی همکاری کند.»

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا نیز روز شنبه موضع مشابهی اتخاذ کرد.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است به درخواست ایالات متحده امروز شنبه جلسه‌ای تشکیل دهد.

واشنگتن و تعداد دیگری از کشورهای غربی و آمریکای لاتین، خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا را رئیس ‌دولت این کشور دانسته و از نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری خواسته‌اند که از قدرت کناره‌گیری کند.

در قطب مخالف، روسیه، چین و ترکیه از نیکولاس مادورو حمایت کرده‌اند.

وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از اقدامات دولت ونزوئلا برای پایان دادن به بحران این کشور، از دخالت‌های خارجی در امور داخلی ونزوئلا شدیدا انتقاد کرد.

روسیه نیز گفته است مادورو رئیس جمهوری مشروع ونزوئلا است و دخالت خارجی در امور این کشور ناقض قوانین بین‌المللی‌ست.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم با نیکولاس مادورو، تلفنی گفت‌وگو و حمایت خود را از او اعلام کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفته جمهوری اسلامی ایران از دولت ونزوئلا در برابر مداخلات واشنگتن حمایت می‌کند.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا چهارشنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن در برابر جمعیت عظیمی از معترضان ضد دولتی سخنرانی کرد و خود را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا نامید. او که در برابر صدها هزار معترض سخنرانی می‌کرد خواهان برگزاری انتخابات آزاد و برکناری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری فعلی شد.

نیکلاس مادورو این حرکت را «کودتای آمریکایی» خوانده و رابطه با واشنگتن را قطع کرده است.

حوادث روز چهارشنبه در پی یک هفته طوفانی رخ داد که طی آن، نیروهای امنیتی شورشِ یک یگان کوچک ارتش را سرکوب کردند، محله‌های فقیرنشین در اعتراض به وضع اقتصادی آتش برپا کردند و گوایدو برای مدت کوتاهی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت بود.

او حدود یک هفته پیش بازداشت شد اما با فشارها و اعتراضات بین‌المللی خیلی سریع آزاد شد.

سیاستمداران آمریکا در هفته‌های اخیر به پیگیری سیاست «رژیم چِنج» در ونزوئلا متهم شده‌اند.

در سپتامبر سال گذشته روزنامه‌ «نیویورک‌تایمز» گزارشی منتشر کرد درباره مذاکرات سال ۲۰۱۷ به منظور انجام کودتا در ونزوئلا.

بر اساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی برای بحث درباره یک کودتای احتمالی، دیدارهایی مخفیانه با افسران ناراضی ارتش ونزوئلا ترتیب داده بودند.


در همین زمینه: