سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار امیدواری کرد که اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی متهم به اقدام تروریستی در خاک اروپا به زودی آزاد شود. بهرام قاسمی اجلاس لهستان را یک اقدام آمریکایی دانست که لزوماً در مورد ایران نیست و هدفش در واقع ایجاد اختلاف بین کشورهای اروپایی است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران (عکس: آرشیو)

همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی به اتریش در تابستان گذشته اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در اتریش به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در نشست مجاهدین خلق، در آلمان بازداشت و به بروکسل استرداد شد. وزارت خارجه فرانسه به همین دلیل دارایی‌های متعلق به بخش امنیت داخلی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و دو ایرانی‌تبار را مسدود کرد. اسدالله اسدی که به طراحی عملیات تروریستی در خاک اروپا متهم شده هنوز در بازداشت به سر می‌برد و پرونده او در جریان است. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه ۸ بهمن خود، پرونده اسدی را یک پرونده مهم توصیف کرد که وزارت خارجه آن را «روزانه» دنبال می کند:

«پرونده ایشان [اسدالله اسدی]، پرونده مفتوحی است که روزانه دنبال می‌شود. ایشان از وکلای مجربی برخوردار هستند و با کمک وکلای خود پروسه قضائی را طی می‌کند. امیدواریم هر چه زودتر دولت آلمان و محاکم قضائی این کشور بر اساس شواهد و واقعیت‌هایی که وجود دارد به این درک و آگاهی برسند که ایشان فردی بی گناه است و باید متوجه این موضوع باشند که برخی که از روابط ایران با اروپا خرسند نیستند، می‌خواهند روابط ایران را با این اتحادیه تحت تأثیر قرار دهند.»

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده‌اند که اتهام عملیات تروریستی در خاک اروپا برای کارشکنی در برجام مطرح شده. علی ماجدی، سفیر سابق ایران در آلمان اما احتمال داده که نیروهای خودسر داخلی در طراحی عملیات تروریستی در فرانسه، دانمارک و هلند دست دارند. ماجدی گفته است:

«باید به کسانی که معتقدند با انجام برخی از عملیات‌ها و یا خودسری‌ها می‌توان منافع ملی کشور را تأمین کرد، به صراحت گفت‌ تصور آنها اشتباه است و اقدامات آنها نه در راستای افزایش قدرت ایران بلکه ضد قدرت است.»

بهرام قاسمی گفت اظهارات یاد شده «نظر شخصی یک دیپلمات بازنشسته» اما «ورزیده و پرتلاش» است.

چندی پیش پلیس جنایی فدرال آلمان یک مرد ۵۰ ساله آلمانی افغانستانی‌تبار به نام عبدالحمید س را به اتهام درز اطلاعات به وزارت اطلاعات ایران بازداشت کرده. این فرد سال‌ها در ارتش آلمان کار کرده و به اطلاعات مهمی دسترسی داشته. دفتر فدرال هوانوردی آلمان هفته گذشته به خاطر ظن ارتباط ماهان‌ایر با سرویس اطلاتی جمهوری اسلامی مجوز هواپیمایی ماهان را لغو کرد. قاسمی گفت:

«اقدام دولت آلمان، اقدامی نا به جا و مخالف روح حاکم بر روابط فیمابین است. امیدواریم آنها هر چه زودتر این اقدام اشتباه را جبران کنند و این وضعیت را به وضعیت قبلی بازگردانند.»

سخنگوی وزارت خارجه گفت ایران در ارتباط با این موضوع اعتراض خود را به سفیر آلمان ارائه داده است. علاوه بر این، به گفته قاسمی «شرکت ماهان نیز از طریق ساز و کارهای حقوقی در اروپا این کار را دنبال می‌کند و پیگیر این مسأله است.»

اجلاس لهستان

وزیر خارجه آمریکا ۲۲ ژانویه / دوم بهمن در در یک پیام ویدئویی به مجمع جهانی اقتصاد در داووس، جمهوری اسلامی ایران را یک تهدید برای جامعه جهانی توصیف کرد و گفت آمریکا یک ائتلاف جهانی علیه حکومت ایران ایجاد کرده است. مایک پمپئو در سفرش به خاورمیانه خبر داد که  ۱۳ و ۱۴ فوریه / ۲۴ و ۲۵ بهمن کنفرانسی با هدف مقابله با تهدید‌های جمهوری اسلامی در لهستان برگزار خواهد شد. واشنگتن وزیران خارجه ۷۰ کشور جهان را برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده‌ است. پس از آنکه اروپایی‌ها از پذیرفتن دعوت در این نشست دو روزه با تمرکز ویژه بر مقابله با ایران سر باز زدند، دیپلمات‌های آمریکایی دستور کار آن را وسیع‌تر کردند. وزارت خارجه آمریکا جمعه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نشست ورشو چهار موضوع اصلی دارد: «بحران‌های منطقه و تأثیر آن بر مردم خاورمیانه»، «توسعه موشک‌های بالستیک»، «امنیت سایبری و تهدیدهای نوظهور برای بخش انرژی» و «مقابله با افراط ‌گرایی و مسائل مالی غیرقانونی» در خاورمیانه.

جمعه گذشته جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا شرکت در اجلاس لهستان برای مقابله با ایران را پذیرفت، مشروط بر آنکه در حاشیه این اجلاس یمن نیز مورد توجه قرار گیرد.

قاسمی پیام ویدئویی وزیر خارجه آمریکا در اجلاس داووس را بی‌اهمیت ارزیابی کرد:

«آقای پمپئو مثل ترامپ هر روز عادت دارد که زندگی و روز خود را با این نوع موضع‌گیری‌ها نسبت به ایران طی کند و ظاهراً اگر این کار را نکند، این موضوع باعث تولید عوارض و بیماری‌های خاصی می‌شود. آقای پمپئو در فرصت‌های لازم بیشتر فکر کند و در اتخاذ مواضع در مورد ایران مشورت بیشتری کند و از مشاورانی که از برخی از گروه‌های تروریستی تغذیه می‌شوند استفاده نکند، چرا که با این کار در جهت تخریب منافع آمریکا حرکت می‌کند.»

قاسمی نشست ورشو را یک اقدام آمریکایی با اهداف مشخص توصیف کرد که لزوماً درباره ایران نیست. او یکی از اهداف این نشست را ایجاد شکاف میان کشورهای اروپایی دانست.

قاسمی در رابطه با شرکت کردن وزیر خارجه بریتانیا در اجلاس لهستان ترجیح داد سکوت کند. او گفت:

«من به این موضوع ورود نمی‌کنم. ایران مسائل مربوط به این کنفرانس را به صورت دقیق رصد می‌کند و اقداماتی را نیز در عرصه دیپلماسی انجام داده است.»


در همین زمینه: