با بالا گرفتن اختلافات بین جمهوری اسلامی و کشورهای حاشیه خلیج فارس، فرمانده سپاه پاسداران در رأس یک هیأت نظامی برای بازدید از استحکامات و تجهیزات نظامی وارد جزیره ابوموسی شد. فرمانده سپاه اعلام کرد که این جزیره استراتژیک جزو لاینفک ایران است. ساکنان جزیره ابوموسی اما از حقوق و شرایط برابر با سایر شهروندان ایرانی برخوردار نیستند. در این جزیره فقط یک بیمارستان با سه تخت وجود دارد و مردم از طریق صیادی گذران می‌کنند. تنها راه ارتباط با سایر نقاط ایران هم یک فرودگاه نیمه‌نظامی است.

چهارشنبه ۱۰ بهمن، سردار محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران هنگام بازدید از استحکامات نظامی ایران در جزیره ابوموسی

چهارشنبه ۱۰ بهمن، سردار محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در رأس یک هیأت نظامی از ستاد فرماندهی کل سپاه همراه با دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، برای بررسی استحکامات و تجهیزات دفاعی و میزان آمادگی یگان‌های مستقر در منطقه نازعات وارد جزیره ابوموسی شد.

به گزارش «سپاه نیوز»، محمد علی جعفری، فرمانده سپاه در حاشیه بازدید از استحکامات جزیره ابوموسی در جمع خبرنگاران گفت:

«دشمنان ما بدانند که این جزایر جزو لاینفک ایران اسلامی هستند و آحاد رزمندگان از وجب به وجب آن همچون ناموس خود دفاع می‌کنند.»

تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، سه جزیره استراتژیک در خلیج فارس از سال ۱۹۹۲ تاکنون محل اختلاف بین ایران و امارات متحده عربی بوده‌اند. بر اساس معاهده سال ۱۹۷۱ با امیر شارجه، ایران کنترل جزیره ابوموسی را در اختیار دارد. امارات متحده عربی اما می‌گوید ایران در سال ۱۹۹۲ کنترل کامل جزیره ابوموسی را در اختیار گرفته و در این محل فرودگاه و پایگاه نظامی احداث کرده است. ایران اظهارات مقام‌های امارات درباره حاکمیت بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بی‌اساس می‌داند.

فرمانده سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنانش در جزیره ابوموسی «کشورهای فرامنطقه‌ای» را به «تحریک همسایگان ایران» با هدف اختلاف‌افکنی متهم کرد و گفت:

«امروز ملت‌ها و دولت‌های دوست و همسایه ما دریافته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برادر و همراه واقعی آنهاست و امنیت تنگه هرمز آب‌های خلیج‌فارس تنها توسط کشورهای منطقه تأمین شده و در برقراری این امنیت جمهوری اسلامی ایران نقش مهم و تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کند.»

محمد جواد ظریف، دو روز قبل (دوشنبه، ۸ بهمن) در سخنانی که در صحن علنی مجلس ایراد کرد، گفت دولت امارات متحده عربی با وجود آنکه تا پیش از این روابط گسترده اقتصاد با ایران داشت «به دلیل اشتباه‌های سیاسی و راهبردی مسئولان آن وارد یک مرحله برخورد غیرقابل قبول» با جمهوری اسلامی ایران شده است.

همزمان با این تحولات، خبرگزاری رویترز چهارشنبه ۱۰ بهمن/ ۳۰ ژانویه در گزارشی تفصیلی اعلام کرد که امارات متحده با استفاده از گروهی از متخصصان آمریکایی و تحت پروژه‌ای موسوم به «ریون» به دنبال جاسوسی از ایران بوده است. رویترز بنا بر گفته‌های ۹ عامل سابق پروژه ریون که فقط نام یک تن از آن‌ها اعلام شده گزارش داده که دشمنان امارات از جمله ایران، قطر و ترکیه، شبه‌نظامیان یمن و گروهی از مخالفان دولت امارات، از اهداف پروژه ریون بودند.

ایران برخلاف بسیاری از کشورهای منطقه از خط لوله انتقال نفت به خارج برخوردار نیست و به همین سبب برای صدور نفت و گاز و همچنین واردات کالا به تنگه هرمز وابسته است. ۸۰ درصد از تجارت خارجی ایران اعم از واردات و صادرات از طریق خلیج‌فارس انجام می‌‌شود. تسلط بر جزایر سه‌گانه به معنای تسلط بر صادرات و واردات ایران و دسترسی به اقیانوس هند است.

ساکنان جزیره ابوموسی از حقوق و شرایط برابر با سایر شهروندان ایرانی برخوردار نیستند. در این جزیره فقط یک بیمارستان با سه تخت وجود دارد و مردم از طریق صیادی گذران می‌کنند. تنها راه ارتباط با سایر نقاط ایران هم یک فرودگاه نیمه‌نظامی است.

سپاه پاسداران حاکمیت این جزیره را کاملاً به دست گرفته است.