استفاده پناهجویان از مسیر دریای مدیترانه برای ورود به اروپا و خودداری مقامات کشورهای ساحلی از پذیرش آنان، هفت پناهجوی دیگر را در این دریا سرگردان کرده است. این بار هفت پناهجو از اقلیم کردستان عراق در دریا ناپدید شدند. یک مقام رسمی می‌گوید: ممکن است آنها غرق شده باشند.

قایق گروهی از پناهجویان در مدیترانه – عکس از آرشیو

گروه رسانه‌ای «رووداو» و به نقل از یکی از مقامات رسمی،گزارش کرد: هفت پناهجوی کرد پس از اینکه درخواستشان برای ورود به اروپا توسط چند کشور اروپایی رد شده است، در دریای مدیترانه گیر افتاده‌ و احتمالا غرق شده‌اند.

آری جلال، رئیس شاخه کردستان فدراسیون مهاجران عراق وضعیت آن‌ها را «وخیم» اعلام کرده و گفته است:

«یکی از پناهجویان موفق شده بود با ما تماس بگیرد و ما را از وضعیت موجود مطلع کند. این هفت نفر از ما درخواست کردند تا به آن‌ها کمک کنیم و آن‌ها را در یکی از این کشورهای اروپایی پناه دهیم. نام‌های آن‌ها در نزد ما محفوظ است. آن‌ها از اربیل، رانیه و قلادزه هستند. وضعیت آن‌ها وخیم است و طبق چیزی که از آن‌ها شنیدیم از تعدادی از مردم کتک خورده بودند».

به‌گفته آری جلال این پناهجویان پس از سرگردانی قصد داشتند با امتحان مسیر‌های دیگر وارد فرانسه شوند اما فرانسه احتمالا از ورود آن‌ها ممانعت به‌عمل آورده یا آن‌ها را دیپورت کرده است. محل دقیق این پناهجویان مشخص نیست و آن‌ها چندین روز است که روی آب هستند. مقامات کرد تلاش کرده بوند تا موقعیت آن‌ها را پیدا کنند و به نزدیک‌ترین کشور اطلاع دهند اما ارتباطشان قطع شده است. آن‌ها به مقامات اتحادیه اروپا اطلاع داده‌اند که این پناهجویان هنوز وارد هیچ‌یک از کشورهای اروپایی نشده‌اند.

دریای مدیترانه به یکی از خطرناک‌ترین و مرگبارترین آب‌های جهان تبدیل شده است. پیشتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد که در سال گذشته میلادی ۲۲۶۲ پناهجو در دریای مدیترانه غرق شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز دولت‌های اروپایی را مسئول افزایش شمار پناهجویان جان‌باخته در دریای مدیترانه می‌داند. به‌گفته این سازمان شمار پناهجویان کشته‌شده در دریای مدیترانه به‌دلیل آن‌که دولت‌های اروپایی اقدامی در مورد پذیرش آن‌ها انجام نمی‌دهند افزایش یافته است و برای دولت‌های اروپایی بیرون نگه داشتن پناهجویان و مهاجران از خاک خود مهم‌‌تر از نجات جان آن‌هاست. عفو بین‌الملل اروپا را متهم می‌کند که به‌رغم کاهش شمار افرادی که قصد دارند از طریق دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند، شمار غرق‌شدگان در این دریا افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: