به گزارش اسوشیتدپرس صبغت‌الله مجددی، سیاستمدار و جنگ‌سالار افغانستانی و نخستین رئیس‌جمهوری افغانستان پس از خروج نیروهای شوروی سابق از این کشور، دوشنبه ۲۲ بهمن در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

صبغت‌الله مجددی در سال ۱۳۶۵ در شهر پیشاور پاکستان

مجددی یکی از مهمترین چهره‌های سیاسی و از رهبران جهادی افغانستان به‌شمار می‌رفت. او پس از کودتای ثور ۱۳۵۷ و به قدرت رسیدن حزب دموکراتیک خلق افغانستان که طرفدار شوروی سابق بود، به پاکستان رفت و حزب جبهه نجات ملی افغانستان را برای مبارزه با دولت کمونیست افغانستان و شوروی سابق ایجاد و مبارزه مسلحانه را علیه دولت کابل پی‌ریزی کرد. او در تبعید به عنوان رئیس دولت اسلامی افغانستان انتخاب شد.

مجددی معلم و آموزگار «حامد کرزی»، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، بود. گروه جبهه نجات ملی افغانستان که علیه نیروهای ارتش سرخ می‌جنگید، از سوی آمریکا حمایت می‌شد. برخی از اعضای این گروه مانند گلبدین حکمتیار و برهان‌الدین ربانی بعدا به‌قدرت رسیدند و وارد فضای سیاسی افغانستان شدند و بعضی دیگر به شبه‌نظامیان طالبان پیوستند.

پس از فروپاشی دولت کمونیست افغانستان و پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱، مجددی با توافق رهبران این گروه به عنوان رئیس جمهور موقت افغانستان انتخاب شد. پس از دوماه از قدرت کناره‌گیری کرد و ریاست جمهوری را به برهان‌الدین ربانی سپرد. ربانی اما تا چهار سال بر مسند قدرت ماند. در این دوران درگیری‌های درون حزبی مجاهدین در نهایت منجر به به‌قدرت رسیدن طالبان شد. در طول مدت حکومت طالبان بر افغانستان صبغت‌الله مجددی در پاکستان زندگی می‌کرد و درنهایت با سقوط طالبان و اشغال افغانستان توسط نیروهای آمریکایی به کشور بازگشت. او پس از بازگشت عهده‌دار ریاست لویه جرگه اضطراری پس از فروپاشی طالبان، که منجر به ایجاد اداره انتقالی به رهبری حامد کرزی شد، ریاست شورای عالی صلح و ریاست مجلس سنای افغانستان بود.

او از حامیان ریاست جمهوری حامد کرزای و اشرف غنی به حساب می‌آمد. با این وجود در سال‌های اخیر نسبت به عملکرد دولت غنی انتقاد‌هایی را مطرح کرده بود. چهارشنبه در استادیو غازی کابل به جنازه او ادای احترام خواهد شد.