رسانه‌های داخلی در ایران به نقل از گفت‌و‌گوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با نشریه اشپیگل گزارش کرده‌اند که او از مقام‌های اروپایی خواسته است به جای شکایت از برنامه موشکی جمهوری اسلامی، به ایران جنگنده بفروشند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمدجواد ظریف که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان به سر می‌برد، برنامه‌های نظامی ایران را دفاعی خوانده و از اروپا خواسته است به جای فشار بر تهران، متوجه عربستان سعودی باشد.

ظریف در ادامه سخنانش حرف‌های مایک ‌پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر یهودی‌ستیزی ایران را نیز رد کرده و گفته است کشورش همیشه از یهودیان حمایت کرده است.

او همچنین گفته است:

«در حالی که تسلیحات نظامی به منطقه سرازیر می‌شود ایران ناچار است از خود دفاع کند.»

ظریف به تفاوت میزان خرید نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران اشاره کرده و گفته است ایران کمتر از این کشورها تسلیحات خریداری می‌کند و هدف توسعه نظامی ایران، دفاعی است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین نگرانی طرف‌ اروپایی از برنامه موشکی ایران را بی‌مورد دانسته و گفته است:

«اگر اروپا از ساخت موشک توسط ما شکایت دارد باید به ما جنگنده بفروشد.»

او به جنگ هشت ‌ساله ایران و عراق اشاره کرده که در آن زمان ایران به خاطر تحریم‌های غرب قادر نبوده از راه‌های مرسوم تجارت بین‌المللی تسلیحات و تجهیزات نظامی مورد نیاز خود را خریداری کند.

پیش از این اما آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن حمایت از ایران در مورد فعالیت‌های این کشور ابراز نگرانی کرد.

او گفت:

«من برنامه موشک‌های بالستیک ایران را می‌بینم، ایران را در یمن می‌بینم و بالاتر از همه حضور ایران در سوریه را می‌بینم.»

رسانه‌های داخلی در ایران اما گزارش کرده‌اند که ظریف در ادامه گفت‌و‌گویش با اشپیگل از سکوت اروپا نسبت به اقدامات عربستان سعودی در یمن و لبنان و همین‌طور قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی انتقاد کرده و اتهام‌ها علیه ایران مبنی بر جاسوسی در اروپا را بی‌اساس خوانده است.

این در حالی است که ولفگانگ آیشینگر، دیپلمات کهنه‌کار آلمانی به جمهوری اسلامی هشدار داده با اقداماتی مانند جاسوسی تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران را به خطر نیندازد.

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا در روزهای اخیر بارها از شرکای اروپایی خود خواسته در تحریم اقتصادی و سیاسی ایران همراه شوند.

مایک پنس روز شنبه ۱۶ فوریه/ ۲۷ بهمن در نطق خود در کنفرانس امنیتی مونیخ باز هم از اروپا خواست برای اعمال فشار بیشتر بر ایران با آمریکا همراه شود.

پنس که برای نشست ورشو به لهستان سفر کرده بود، پنج‌شنبه گذشته پس از دیدار از آشویتس، اردوگاه کار اجباری آلمان نازی،‌ گفت که بازدید از این اردوگاه مرگ او را در مقابله با ایران مصمم‌تر کرده است.

او ایران را کشوری توصیف کرد که مشابه با آلمان نازی، «تهدید‌های مرگبار» خود را همراه با «نفرت ضدیهودی‌» ابراز می‌کند.

ظریف اما سخنان پنس درباره یهودی‌ستیزی ایران را خنده‌دار توصیف کرده و گفته است:

«ایران همیشه از یهودیان حمایت کرده است. ما فقط علیه صهیونیسم هستیم. هولوکاست یک فاجعه بود.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به گفته‌های پنس آن را «پوچ و تبلیغاتی» خوانده و گفته است این اظهارات از سر کینه و عصبیت مطرح شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران صبح جمعه ۱۵ فوریه/ ۲۶ بهمن برای شرکت در پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ وارد آلمان شد. او قرار است روز یک‌شنبه در این کنفرانس سخنرانی کند.

یکی از موضوعاتی که در این کنفرانس به بحث گذاشته می‌شود، کانال مالی برای تجارت با ایران (اینستکس) است.


در همین زمینه: