فرانسه درخواست ترامپ برای بازگشت یکباره صدها جنگجوی دولت اسلامی (داعش) را اجرا نخواهد کرد و آنها را به شکل مورد به مورد بازخواهد گرداند. آلمان نیز در برابر درخواست‌های ایالات متحده خونسردی خود را حفظ و اعلام کرد که جنگجویان داعش را بازخواهد گرداند اما به شرطی که این مظنون‌ها به کنسول‌گری آلمان دسترسی داشته باشند.

اعضای خانواده داعشی‌ها از زندگی در خلافت‌ خودخوانده اسلامی راضی بودند

نیروهای دموکراتیک سوریه ظاهراً به تسخیر کامل آخرین مناطق تحت تصرف داعش در باریکه‌ای در شرق فرات در استنان دیرالزور سوریه نزدیک هستند. نیروهای دموکراتیک سوریه یا پشتیبانی آمریکا توانستند در روزهای گذشته دو شهرک شجله و بغوز در شرق فرات در مرز سوریه با عراق را از کنترل بقایای ستیزه‌جویان داعش خارج کنند. صدها نفر از جمله زنان داعشی و کودکان آن‌ها که اغلب دارای تابعیت فرانسه، کانادا و بریتانیا هستند، تسلیم شدند. اکنون هر لحظه انتظار می‌رود که نیروهای دموکراتیک سوریه پیروزی خود بر بقایای داعش را اعلام کنند.

ترامپ روز شنبه ۱۶ فوریه / ۲۷ بهمن فرانسه پیروزی صددرصدی بر داعش در آینده نزدیک را وعده داد. او همزمان مسئله آینده ستیزه‌جویان داعش را مطرح کرد و فرانسه، بریتانیا و آلمان را تحت فشار قرار داد تا حدود ۸۰۰ جنگجوی داعش را که به اسارت درآمده‌اند و تابعیت این کشورها را دارند تحویل بگیرند و آنها را در خاک خود محاکمه کنند.

لحن ترامپ تهدید‌آمیز بود. او در توئیتر خود نوشت:

«خلیفه آماده فروپاشی است. جایگزین آن خوب نخواهد بود اگر ما ناچار شویم که آنها را رها کنیم… ایالات متحده نمی‌خواهد بنشیند و نگاه کند که جنگجویان داعش به اروپا رخنه می‌کنند، این همان جایی است که احتمالاً باید بروند. ما خیلی زحمت می‌کشیم و خیلی هم خرج می‌کنیم ــ وقتش رسیده بقیه دست به کار شوند و کاری را که خیلی هم خوب از پس اش بر می‌آیند انجام دهند. ما بعد از پیروزی صددرصدی بر خلیفه بیرون می‌رویم.»

ترامپ وعده داده بود که نیروهای نظامی آمریکا خاک سوریه را بعد از پیروزی کامل بر داعش ترک خواهند کرد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که در باریکه شرق فرات  چند صد جنگجوی داعشی با تابعیت خارجی و اروپایی حضور دارند.

جنگجویان خارجی برای دولت‌های اروپایی به مسئله‌ای پیچیده بدل شده‌اند. زندانیان داعش در معرض شکنجه و مجازات مرگ خواهند بود اگر در زندان‌های سوریه و عراق نگهداری شوند. اروپا مخالف مجازات مرگ است.

همینطور تعداد کمی از کشورهای اروپایی در سوریه و عراق سفارت دارند. اثبات اینکه هر فرد چه کسی است و جمع‌آوری شواهد محکمه‌پسند برای دادگاه‌های اروپایی علیه مظنونان تقریباً غیرممکن است.

مسئله بعدی همسران و کودکان جهادی‌ها است که در میانه جنگ گیر افتاده‌اند، از یک طرف نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرده‌اند که جهادی‌ها از زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. از طرف دیگر آنها که توانستند فرار کنند یا خود را تسلیم کرده اند در اردوگاه‌هایی در شرق سوریه نگه داشته می‌شوند.

واکنش فرانسه

نیکول بلوبه، ‌ وزیر دادگستری فرانسه در واکنش به سخنان ترامپ گفت:

«با خروج نیروهای آمریکایی شرایط جغرافیایی-سیاسی جدیدی پیش آمده است. و در حال حاضر ما قصد نداریم سیاستمان را تغییر دهیم. در این مرحله فرانسه قصد ندارد به درخواست‌ها (از سوی ترامپ) پاسخ دهد.»

فرانسه با محاکمه شهروندان افراط‌گرای خود در کشورهای دیگر، به شرط رعایت «دادرسی عادلانه» مخالف نیست. وزیر دادگستری فرانسه اعلام کرده که در صورت صدور حکم اعدام برای ستیزه‌جویان داعش که تابعیت این کشور را دارند، دولت فرانسه برای حفاظت از جان آن‌ها مداخله خواهد کرد.

وزیر خارجه فرانسه این گروه از داعشی‌ها را «دشمنان» ملت نامیده که باید در عراق یا سوریه عدالت در مورد آنها اجرا شود.

کریستوف کاستانر وزیر کشور فرانسه در اواخر ژانویه اقرار کرد که تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش سبب شد فرانسه خود را برای بازگشت چند ده جهادی فرانسوی آماده کند. این جهادی‌ها در حال حاضر در اسارت نیروهای دموکراتیک سوریه هستند.

اما در مورد افراد غیربالغ، پاریس از همین حالا در حال تلاش برای پذیرش مورد به مورد است.

منابع نظامی و دیپلماتیک خبر داده‌اند که نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها حدود ۱۵۰ شهروند فرانسوی را در اسارت دارند که ۵۰ نفر از آنها به سن قانونی رسیده‌اند.

واکنش آلمان

در واکنش به سخنان ترامپ، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان دوشنبه در اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گرفت: «قطعاً به این آسانی که در آمریکا فکر می‌کنند نیست.»

او با این حال تاکید کرد: «شهروندان آلمان حق بازگشت به خانه را دارند، اما ما در حال حاضر توان کمی در سوریه داریم برای اینکه شهروندان آلمانی را که تحت تاثیر بوده اند، بررسی کنیم.»

او گفت که مقامات آلمان باید ببینند این افراد تا چه میزان در عملیات داعش نقش داشته اند و در نهایت افزود: «این افراد تنها در صورتی می‌توانند به آلمان بیایند که مطمئن شویم می‌توانند بلافاصله بازداشت شوند.»

کارشناسان امنیتی هشدار داده اند که جهادی‌ها در دو سال آینده از زندان‌های اروپا بیرون خواهند آمد زیرا بسیاری از آنها در سوریه و عراق آموزش دیده اند و به خاطر نبود شواهد و مدارک لازم هیچ اتهام جدی متوجه آنها نخواهد بود.


در همین زمینه: