محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در رأس هیاتی از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی،‌ از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس، وزیران نفت و اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی ایران به پکن سفر کرده است. ظریف و هیات همراه او برای حفظ توافق هسته‌ای با مقامات چینی گفت‌وگو خواهند کرد.

دیدار وزیران خارجه ایران و چین در پکن

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران سه‌‌شنبه ۱۹ فوریه/۳۰ بهمن در پکن با وانگ یی، همتای چینی خود دیدار کرد.

وزیر خارجه چین در ابتدای گفت‌وگوها با مقامات ایران به صورت مستقیم به موضع چین در مورد توافق هسته‌ای با ایران اشاره نکرد اما گفت «با توجه به تغییرات بزرگی که در خاورمیانه و در چشم‌انداز بین‌المللی شکل گرفته است»، بسیار از دیدار محمد جواد ظریف «خشنود» است. وانگ یی گفت:

«می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم تا رابطه راهبردی عمیقی با دوست قدیمی‌ام داشته باشم و اعتماد راهبردی قوی‌تری را بین دو کشور ایجاد کنم. می‌خواهیم از توسعه یک شراکت همه‌جانبه و استراتژیک بین دو کشور اطمینان حاصل شود».

ظریف نیز در ابتدای سخنان خود گفت که رابطه با جمهوری خلق چین بسیار برای ایران «باارزش» است:

«ما شراکت همه‌جانبه و استراتژیک بین ایران و چین را یکی از مهم‌ترین (جنبه‌های) روابط خود می‌دانیم.»

ژنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز تأکید کرد که چین با اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران مخالف است:

«ما همواره با تحریم‌های یک‌جانبه و توسعه قلمرو قضایی (آمریکا) مخالفت کرده‌ایم.»

اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین سعی دارند توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را که به منظور جلوگیری از دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای انجام شد حفظ کنند. آمریکا با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شده است. ظریف یکشنبه ۱۷ فوریه در کنفرانس امنیتی مونیخ تلاش‌های کشورهای اروپایی برای ایجاد کانال مالی اینستکس را ناکافی خواند و گفت که این اقدام نمی‌تواند برجام را نجات دهد. پیش از او مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا از فرانسه، ‌آلمان و بریتانیا خواست که با ایجاد کانال مالی برای تجارت با ایران تحریم‌های آمریکا را تضعیف نکنند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین از سخنرانی ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ تمجید کرد و گفت:

«من در تلویزیون دیدم که شما چطور با صدای رسا از حقوق ایران دفاع کردید و فکر می‌کنم باتوجه به اینکه صدها میلیون نفر چینی این سخنرانی را مشاهده کرده‌اند شما اکنون در چین فرد مشهوری به‌حساب می‌آیید.»

روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید بسیاری از مردم چین معتقدند آمریکا با رشد این کشور در صحنه جهانی مقابله می‌کند و به این دلیل با کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا که مورد غضب آمریکا قرار دارند، همدلی می‌کنند. حکومت چین اما برپایه وابستگی این کشور به نفت خام عربستان و ایران و سرمایه‌گذاری در صنایع ایران تلاش می‌کند روابط متوازنی با هر دو کشور رقیب داشته باشد.

چین پنج‌شنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ فوریه پذیرای محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان خواهد بود. چین همزمان به روابط دوستانه با اسرائیل نیز ادامه می‌دهد که بخشی از آن به دلیل برخوردار شدن از فن‌آوری‌های‌ است که در اختیار این کشور قرار دارد.

یکی از تحلیل‌گران چینی به واشنگتن پست گفته است این کشور ممکن است به دلیل نگرانی‌های آمریکا از برنامه موشکی ایران و حمایت ایران از دولت سوریه به ایران فشار بیاورد تا «رفتار سودمند»‌ی اتخاذ کند. به گفته او سفر بن‌سلمان نیز از جهت مقابل به چین فشار خواهد آورد:

«عربستان همواره از چین انتظار داشته تا برای متوقف کردن تحریم‌ها علیه ایران اقدامی انجام ندهد».

بن‌سلمان که برای ایجاد «جاده ابریشم نوین» به پاکستان سفر کرده بود اکنون در ادامه مسیر و پیش از سفر به پکن به دهلی نو رفته تا با مقامات هندی بر سر سرمایه‌گذاری در این کشور و گسترش نفوذ عربستان در منطقه گفت‌وگو کند.

بیشتر بخوانید: