در گزارش تازه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از وضعیت پناهجویان گفته شده که در سال ۲۰۱۸ دست‌کم ۵ درصد از پناهجویان در کشورهای غربی که نیاز به خانه داشتند توانستند در خانه‌های جدید ساکن شوند. بر اساس این گزارش آمریکا در سال گذشته میلادی شمار اسکان مجدد پناهجویان را کاهش داده اما از ۲۷ کشور دیگر پناهجوی بیشتری را ساکن کرده است.

پناهجویان ـ عکس از آرشیو
پناهجویان ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گزارش تازه خود از وضعیت پناهجویان جهان در سال ۲۰۱۸ را سه‌شنبه ۳۰ بهمن / ۱۹ فوریه منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که آمریکا در سال ۲۰۱۸، ۱۷ هزار و ۱۱۳ پناهجو را اسکان مجدد داده که از ۲۷ کشور دیگر که در مجموع ۵۵ هزار و ۶۹۲ پناهجو را در چارچوب برنامه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ساکن کرده‌اند، بالاتر قرار دارد.

با این حال این میزان از اسکان پناهجویان در آمریکا نسبت به سال ۲۰۱۷، نخستین سال دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، کمتر است. در این سال آمریکا ۲۴ هزار و ۵۵۹ پناهجو را مستقر کرده بود.

براساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان شمار پناهجویانی که آمریکا در سال ۲۰۱۶، آخرین سال دولت باراک اوباما اسکان داد ۷۸ هزار و ۷۶۱ نفر بود.

دولت ترامپ کمتر مایل به پذیرش پناهندگان و مهاجران است. دونالد ترامپ که برای تأمین بودجه برای احداث دیوار مرزی در جنوب آمریکا با کنگره اختلاف پیدا کرده بود، سرانجام جمعه ۲۶ بهمن / ۱۵ فوریه، «فوریت ملی» در کشور اعلام کرد. ترامپ می‌گوید که او می‌خواهد به وعده انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ برای محدود کردن مهاجرت غیرقانونی عمل کند، اما مخالفانش به سرعت پرونده‌های قضایی علیه اقدام او به جریان می‌گذارند. فرمانداران ۱۶ ایالت آمریکا به‌رهبری کالیفرنیا در پی اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی ترامپ برای ساخت دیوار مرزی، از این اقدام او در دادگاهی در منطقه شمالی کالیفرنیا شکایت کردند.

در سال گذشته میلادی شمار کل پناهجویان مستقر‌شده ۱۰ هزار نفر کمتر از سال ۲۰۱۷ و کمتر از نیمی از ۱۲۶ هزار و ۲۹۱ پناهجوی سال ۲۰۱۶ بود.

در سال گذشته میلادی در کشورهای غربی کانادا با ساکن کردن ۷ هزار و ۷۱۳ پناهجو در جایگاه دوم قرار گرفت. پس از کانادا، بریتانیا با ۵ هزار و ۷۰۲ پناهجو، فرانسه با ۵ هزار و ۱۰۹ پناهجو و سوئد با ۴ هزار و ۸۶۱ پناهجو قرار دارند.

شبیا مانتو، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در این‌باره گفت: «با وجود رکورد جهانی جابه‌جایی اجباری، فقط ۴،۷ درصد از نیازهای اسکان مجدد پناهندگان جهان در سال ۲۰۱۸ برآورده شده است.»

در سال گذشته، بیشترین اسکان مجدد توسط کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در کشورهای میزبان پناهندگان به‌طور عمده لبنان با هزار و۸۰۰ نفر، ترکیه ۹ هزار نفر، اردن ۵ هزار و ۱۰۰ نفر و اوگاندا ۴ هزار نفر انجام شد. مانتو گفت:

« پناهجویان سوری که در کشورهای خاورمیانه و ترکیه زندگی می‌کنند ۲۸ هزار و ۱۷۴ نفر، یا بیش از یک سوم مجموع ۸۱ هزار و ۳۱۰ پناهنده‌ای را تشکیل می‌دهند که در سال گذشته توسط کمیساریای عالی پناهندگان به کشورهای دیگر برای اسکان انتقال یافته‌اند.»

پس از سوریه پناهندگان از جمهوری دموکراتیک کنگو، اریتره و افغانستان هستند که بسیاری از آن‌ها از خشونت و شکنجه در کشورهایشان گریخته‌اند.

به‌گفته مانتو اسکان مجدد همچنان ابزاری برای نجات زندگی و محافظت از افرادی است که در معرض بیشترین خطرات قرار دارند.»

بیشتر بخوانید: