پرتاب دو ماهواره «پیام» و «دوستی» موفقیت‌آمیز نبود. ماهواره‌برهای «سیمرغ» و «ذوالفقار» به ارتفاع لازم نرسیدند و ماهواره‌ها در مدار قرار نگرفتند. فرمانده هوافضای سپاه پاسداران می‌گوید ادعای نفوذ آمریکایی‌ها در سیستم موشکی ایران غلط است. سپاه متوجه توطئه شده و آن را به یک فرصت تبدیل کرده و با نفوذ به سیستم نظامی آمریکا اطلاعات دست اولی در اختیار حشد الشعبی قرار داده.

سردار امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در همایش موسوم به «مثبت چهل» در جمع اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان – عکس: آرشیو

روزنامه نیویورک‌‌تایمز ۱۳ فوریه/ ۲۳ بهمن به نقل از ۶ مقام‌ پیشین و فعلی دولت آمریکا گزارش داده بود که در اثر اخلال‌هایی که سازمان سیا در برنامه موشکی ایران ایجاد کرده، ۶۷ درصد آزمایش‌های موشکی ایران در ۱۱ سال گذشته ناموفق بوده‌اند. میانگین شکست پرتاب‌های فضایی در سراسر جهان حدود ۵ درصد است.

شامگاه سه‌شنبه ۳۰ بهمن سردار پاسدار امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مراسمی که در همدان برگزار شد، در سخنانی گزارش مقامات پیشین و سابق دولت ترامپ مبنی بر ایجاد اخلال در برنامه موشکی ایران را رد کرد:

« این یک دروغ بسیار بزرگ است چرا که اگر آنها چنین ادعایی دارند باید بگویند برای چه به دنبال مذاکره در این عرصه با ما هستند، من معتقدم این حرف آنها بالاتر از دروغ بوده و یک افتضاح بزرگ است.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هفته گذشته در حاشیه برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در گفت‌وگو با شبکه «ان بی سی نیوز» با استناد به گزارش نیویورک‌تایمز درباره برنامه آمریکا برای ایجاد اخلال در برنامه موشکی ایران گفته بود احتمالاً پرتاب ماهواره‌برهای سیمرغ و ذوالفقار در اثر چنین اخلال‌هایی ناموفق ماند:

«این احتمال وجود دارد. ما هنوز نمی‌دانیم. ما باید این موضوع را با دقت بررسی کنیم.»

امیر علی حاجی‌زاده هم تأیید کرد که آمریکا با ارسال برخی «وسایل و قطعات خاص» در پی دستیابی به «ساختار تسلیحاتی» ایران است، اما او ادعا کرد که سپاه از این «تهدید بزرگ» یک فرصت ساخته است:

 «ما توانستیم با نفوذ به هواپیماهای جاسوسی امریکا اطلاعات دست اول درباره داعش امکانات آنها و غیره را به دست آوریم. این اطلاعات را تبدیل به نقشه کرده و در اختیار گروه‌هایی مانند حشد الشعبی می‌گذاشتیم.»

حاجی‌زاده به ماجرای سال ۱۳۹۰ اشاره می‌کند که سپاه اعلام کرد یک فروند پهپاد پیشرفته MQ-9 ارتش آمریکا را در اختیار گرفته است. در سال ۹۵ هم سپاه یک پهپاد دیگر ارتش آمریکا را به غنیمت گرفت و ادعا کرد که با مهندسی معکوس موفق شده مشابه آن را بسازد.

نیویورک تایمز هفته گذشته گزارش داده بود که در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش (پسر)، سازمان سیا دو برنامه محرمانه برای ایجاد اخلال در برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران آغاز کرد که هر دو برنامه تا زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و تا سال ۲۰۱۷ ادامه پیدا کردند. به گفته مقام‌های آمریکایی انجام این برنامه امنیتی-نظامی کار دشواری نبوده است. ایجاد اخلال در برنامه موشکی ایران از طریق ارائه اطلاعات غلط در مورد طراحی یک دریچه انتقالی، یک تغییر جزئی در یک بخش موتور یا سیستم هدایت یا مواد یک آلیاژ برای ساخت باله‌های پرتاب انجام می‌شد.

در ماجرای ربایش مرزبانان ایرانی در میرجاوه، سپاه پاسداران از  «خیانت و تبانی عامل یا عوامل نفوذی» خبر داده بود. نماینده ولی‌فقیه در سپاه روز گذشته در ماجرای حمله انتحاری به اتوبوس پرسنل مرزبانی سپاه نیز احتمال نفوذ در سپاه را رد نکرد.

بیشتر بخوانید: