وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با یک روزنامه سوئیسی از کشورهای اروپایی خواست که در کنار ایجاد کانال‌های مالی از معاملات نفتی و سرمایه‌گذاری در ایران غافل نمانند. محمد جواد ظریف گفت اگر صادرات نفت ایران متوقف شود، ایران از ابزارهای دیگری استفاده می‌کند. او ماهیت این «ابزارها» را آشکار نکرد. گفت: ترامپ از غافلگیری خوشش می‌آید، پس او را غافلگیر می‌کنیم.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

به سبب تحریم نفتی ایران صادرات نفت ایران از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز به یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران جمعه ۲۲ فوریه/ ۳ اسفند در گفت‌وگو با روزنامه سوئیسی تاگس‌آنتسایگر از کشورهای اروپایی خواست که از خواسته‌های آمریکا تمکین نکنند:

«یک میلیون بشکه نفت در روز کافی نیست و کمتر از میزانی است که ما در دوران تحریم‌های سازمان ملل متحد و قبل از توافق اتمی می‌فروختیم. اما حالا ایالات متحده با همه قدرت فشار می‌آورد و همه در برابر این فشارها سر خم می‌کنند. شرکت‌های اروپایی ایران را ترک کرده‌اند. در درازمدت تنها کلمات زیبا کافی نیست.»

سفارت سوئیس در تهران ۴ فوریه/ ۱۵ بهمن با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که قصد دارد یک کانال مالی مستقل برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند و در این زمینه با همه طرف‌ها از جمله با ایالات متحده آمریکا در حال رایزنی و گفت‌وگوست. این کانال مالی با کانال مالی اتحادیه اروپا موسوم به «اینستکس» تفاوت دارد و به طور مستقل عمل می‌کند. هدف از ایجاد این کانال ارسال دارو، وسایل پزشکی و مواد غذایی به ایران عنوان شده است. ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که تحریم نفتی و بانکی ایران شامل اقلام انسانی نمی‌شود.

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه تاگس‌آنتسایگر از کشورهای اروپایی خواست که همراه با ایجاد کانال‌های مالی، از معاملات نفتی و سرمایه‌گذاری در ایران غافل نمانند:

«ما آماده‌ایم با این شرایط زندگی کنیم چرا که نمی‌خواهیم از شرکای خود در اروپا درخواست زیادی داشته باشیم. اما اینستکس اولاً هنوز عملی نشده و ثانیاً اجرای آن هنوز حدود ۹ ماه زمان می‌برد و سوم اینکه پول باید در آن وجود داشته باشد و تنها زمانی پول در آن وجود دارد که تجارتی وجود داشته باشد، معاملات نفتی و یا سرمایه‌گذاری در ایران. این چیزی است که ضرورت دارد.»

به گفته صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخبص مصلحت و سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی «اینستکس» دو شرط گذاشته‌اند: یکی پذیرش FATF و دوم مذاکره درباره برنامه موشکی سپاه. در کنفرانس امنیتی مونیخ، محمد جواد ظریف به صراحت هرگونه مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران را رد کرد. گروه اقدام ویژه مالی (FATF) در پایان نشست پنج روزه خود در پاریس، جمعه ۲۲ فوریه/ ۳ اسفند به ایران چهار ماه دیگر مهلت داد که اصلاحات مربوط به لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو را تکمیل کند. مبادلات مالی اروپا و تجارت نفت با ایران در گرو تصویب این دو لایحه در مجمع تشخیص مصلحت است.

ظریف در گفت‌وگو با تاگس‌آنتسایگر اعلام کرد که کشورهای اروپایی خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند:

«با این حال همچنان صادرات نفت ما ادامه دارد و البته اگر زمانی همه مشتریان ما تصمیم بگیرند که در برابر فشارهای آمریکا سرخم کنند ما از ابزار دیگری استفاده می‌کنیم.»

ظریف درباره «ابزار» مورد نظر خود سکوت کرد:

«من این را نخواهم گفت. ترامپ از غافلگیری خوشش می‌آید. ما هم او را غافلگیر می‌کنیم.»

مسئولان جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند که اگر صادرات نفت ایران به صفر برسد، تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب را می‌بندند. خبرگزاری جمهوری اسلامی جمعه ۳ اسفند/ ۲۳ فوریه گزارش داد که نیروی دریایی ارتش ایران رزمایش بزرگی را در بیش از ۲ میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: