آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، عصر جمعه ۲۲ فوریه در گزارش تازه خود اعلام کرد ایران همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند است.

بر اساس آخرین گزارش آژانس هم حجم آب سنگین و هم میزان اورانیوم غنی شده در ایران افزایش یافته اما میزان این مواد همچنان در محدوده تعیین شده است. این دو ماده می‌توانند در تولید سلاح هسته‌ای هم به کار بروند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در بیانیه خود تکرار کرده که بازرسی‌های تکمیلی که اغلب به شکل ناگهانی صورت می‌گیرد، در همه نقاط ایران که نیاز به بازدید داشته‌اند انجام شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سال گذشته میلادی از برجام خارج شد اما سایر توافق‌کنندگان همچنان به دنبال حفظ این توافق هستند. آمریکا هم در حالی از برجام خارج شد که تایید می‌کرد ایران به توافق هسته‌ای پایبند مانده است.

اسرائیل از جمله کشورهایی است که با برجام مخالف است و می‌گوید ایران یک تهدید نظامی علیه این کشور به حساب می‌آید.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، هفته گذشته از قدرت‌های اروپایی خواست تا از واشنگتن در کنار گذاشتن توافق هسته‌ای پیروی کنند.

با وجود درخواست امریکا از اروپا این کشورها همچنان به توافق هسته‌ای متعهد مانده‌اند. اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در تلاشند تا پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران راهی برای دور زدن این تحریم‌ها بیابند و به این منظور ساز و کار ویژه مالی اروپا برای ایران را راه انداخته‌اند.

با این حال اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرده «همراه با افزایش تعداد آزمایش‌ها و پرتاب‌های موشکی عملیاتی، ایران کماکانبرجا تلاش می‌کند تا برد و دقت موشک‌های خود را افزایش دهد. این فعالیت‌ها موجب عمیق شدن بی‌اعتمادی شده و به بی‌ثباتی منطقه‌ای کمک می‌کند.»

راه اندازی این ساز و کار موجب خشم واشنگتن شده است که تلاش می‌کند اقتصاد ایران را در پاسخ به برنامه موشکی بالستیک تهران و نقش این کشور بر جنگ در سوریه و یمن تضعیف کند.

ایران همواره تاکید کرده که برنامه هسته‌ای این کشور با اهداف صلح‌آمیز انجام می‌شود و هدفش از آزمایش‌های موشکی بالا بردن توان دفاعی است.