چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از روز دوشنبه ۲۵ فوریه/ ۶ اسفند ماه در ژنو آغاز می‌شود.

اجلاس حقوق بشر در ژنو – عکس از آرشیو

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یکی از نهادهای سازمان ملل و از ارکان فرعی مجمع عمومی ملل متحد است که وظیفه نشان دادن موارد نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف را بر عهده دارد. این شورا هم‌زمان با انحلال نهاد سلفش یعنی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد ایجاد شده‌است.

در روز ۱۵ مارس سال ۲۰۰۶ مجمع عمومی سازمان ملل در قطع‌نامه‌ای ایجاد و جایگزینی شورای حقوق بشر را با کمیسیون حقوق بشر تصویب کرد.

۴۷ کشور جهان در یک رابطه برابر در شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور دارند. ایالات متحده آمریکا ژوئن سال گذشته/ خرداد ماه امسال اعلام کرد از این شورا خارج می‌شود.

روز پنج‌شنبه ۲۱ ژوئن ۲۰۱۸/ ۳۱ خرداد ۹۷ اما دبیرکل سازمان ملل از ایالات متحده آمریکا خواست درباره کناره‌گیری از شورای حقوق بشر سازمان ملل تجدید نظر کند: گوترش خواهان بازگشت آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل شد

آنتونیو گوترش از این نهاد بین‌المللی به عنوان یک نهاد کلیدی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در جهان نام برده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل اما در نشست‌های خود در طول سال‌های گذشته نسبت به نقض حقوق بشر در ایران موضع گرفته است. به عنوان مثال، سی‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با گزارش‌هایی درباره نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران از سوی سازمان ملل و گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان در امور ایران همراه شد.

این شورا همچنین ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران را تمدید کرد.

حسن نایب هاشم

حسن نایب هاشم، مدافع حقوق بشر مقیم اتریش که در مجموعه نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور می‌یابد، درباره چهلمین نشست این شورا به زمانه می‌گوید:

«می‌دانید که شورای حقوق بشر سه بار در سال اجلاس دارد و نشست ماه مارس/ اسفند ماه نشست مهم‌تری هست که از روز دوشنبه آغاز می‌شود و چهار هفته ادامه خواهد داشت. این نشست از آن نظر اهمیت دارد که مسائل ایران در آن بیشتر مطرح می‌شود.»

به گفته نایب هاشم، در هفته اول این اجلاس مقام‌های عالیه کشورها در آن حاضر می‌شوند.

قرار است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در راس هیات ایرانی در این نشست حاضر شود و از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع کند. او به تازگی و در اجلاس مونیخ خود را «پروفسور حقوق بشر» خواند.

حسن نایب هاشم می‌گوید:

«با توجه به اینکه جمهوری اسلامی در انزوا قرار گرفته، گویا دولت برنامه‌ریزی کرده تا خود آقای ظریف در این نشست حاضر شود. او یک بار دیگر و در زمانی که بحث برجام بود همراه با جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده در نشست شورای حقوق بشر در ژنو حضور پیدا کرد.»

قرار است ظریف روز سه‌شنبه ۲۶ فوریه/ ۷ اسفند در چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی کند.

به گفته نایب هاشم، علاوه بر ظریف، معاون رییس جمهوری ایران در امور حقوقی نیز در این نشست حاضر خواهد بود. لعیا جنیدی قرار است روز دوشنبه و در اولین روز این نشست در یک پنل سخنرانی کند.

گفت‌و‌گوی حسن نایب هاشم با زمانه را از اینجا بشنوید:


  • در همین زمینه