قرار است هفته آینده ۱۱ اسفند مجمع تشخیص مصلحت نظام لایحه «پالرمو» یکی از لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی را مجدداً به بحث بگذارد. جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز برای نمایندگان ادامه دارد. علی لاریجانی از وزارت اطلاعات خواست پیگیری کند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) جمعه گذشته تعلیق ایران از فهرست سیاه خود را چهار ماه دیگر تمدید کرد تا ایران اصلاحات مربوط به لوایح «سی‌اف‌تی» و «پالرمو» را تکمیل کند. مجمع تشخیص مصلحت نظام نتوانست درباره لایحه پالرمو به تصمیم برسد. برخی از اعضای مجمع که در موافقت با این لایحه نظر داده بودند، اعلام کرده‌ بودند که پیامک‌های تهدیدآمیزی دریافت کرده‌اند. جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۶ اسفند در صحن علنی مجلس در تذکری اعلام کرد که ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز برای نمایندگان همچنان ادامه دارد. محبی‌نیا یکی از این پیامک‌ها را در صحن علنی مجلس خواند:

«چه اردوگاه اشرف منافقان در عراق و چه مجلس شورای منافقین در تهران، هیچ فرقی با هم ندارند، فقط به فکر خودتان و آشوب و فتنه‌اید.»

محبی‌نیا از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست با توجه به اینکه منشأ پیامک‌های تهدیدآمیز مشخص است، وزارت اطلاعات می‌بایست شماره را پیگیری و با ارسال‌کنندگان پیامک‌های تهدیدآمیز برخورد کند.

سه‌شنبه هفته گذشته (یکم اسفند) سردار حسین رحیمی، رییس پلیس تهران بزرگ گفته بود رسیدگی به تهدید نمایندگان موافق لایحه پالرمو مستلزم این است که این نمایندگان ابتدا شکایت خود را به مراجع قضایی تقدیم کنند.

محمد رحیم نوروزیان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی به رسانه‌های داخلی گفته بود متولی اصلی پیامک‌های ارسالی به نمایندگان خلیل موحدی‌ محصل، عضو سابق شورای شهر مشهد است که در حسینیه‌ای در خیابان چمران مشهد فعالیت دارد. این عضو سابق شورای شهر مشهد گفته بود هدف از ارسال انبوه پیامک‌های تهدیدآمیز برای نمایندگان موافق تصویب لوایح مبارزه با پولشویی «روشنگری» است. علی لاریجانی اما اعلام کرده بود که ارسال این پیامک‌ها قدرت تصمیم‌گیری را از نمایندگان مجلس هنگام بررسی لوایح مبارزه با پولشویی سلب کرده بود.

علی لاریجانی در جلسه علنی صبح دوشنبه ۶ اسفند مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر جهانبخش محبی‌نیا تلاش کرد موضوع را کم‌اهمیت جلوه دهد:

«وزارت اطلاعات موضوع را پیگیری کند. این رفتار ناصحیح در کشور مشکل ایجاد کرده است. البته یک فردی حرف نادرستی زده است، افرادی که اخلاق کثیف سیاسی دارند، به‌ هر حال وجهی ندارد که این موضوعات را محل اعتنا قرار دهیم.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران یکشنبه ۵ اسفند در همایش «چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران»، بدون آنکه مستقیماً به ضرورت تصویب لایحه «پالرمو» اشاره کند، گفت:

«ما وظیفه داریم به عنوان کارگزاران این مردم فشار را از روی مردم برداریم. ما داریم تلاش‌مان را می‌کنیم اینکه چقدر موفق شویم قضاوتش با مردم است.»

به جز ایران، تنها ۸ کشور بوتان، کنگو، پالائو، پاپوا گینه‌نو، جزایر سلیمان، سومالی، سودان جنوبی و توآلو هنوز به عضویت کنوانسیون پالرمو درنیامده‌‌اند.

گروهی از مراجع تقلید در قم، امامان جمعه، سپاه پاسداران و نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با کنوانسیون پالرمو در زمینه منع ساخت و قاچاق تسلیحات و مهمات مخالفت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: