حسن روحانی در واکنش به شکایت دادستان کل کشور از وزیر ارتباطات گفت «وزیر جوان دولت، کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد و به دستورات بی‌ربط اعتنا نمی‌کند.» روحانی به کنایه درباره سه سال آینده که دولت او مستعجل می‌شود سخنش را ناتمام گذاشت: «سه سال دیگر که این دولت تمام می‌شود من را به کجا می‌برند؟ جایی ندارند که ببرند، یک جایی هست که با هم….»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی (عکس: آرشیو)

روز گذشته جواد جاویدنیا معاون امور فضای مجازی دادستان کل ایران اعلام کرده بود که دو هزار نفر از مردم اهواز و مدعی‌العموم به دلیل «تمکین» نکردن وزیر ارتباطات به «تذکرات متعدد» از او به دادسرای کارکنان دولت در تهران شکایت کرده‌اند. به گفته  جاویدنیا، محمود آذری جهرمی از اجرای «دستورات قضایی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی» خودداری کرده و گفت‌وگوهای مقامات قضایی با او هم به نتیجه نرسیده به همین سبب دو شکایت از او مطرح شده است: «عدم اجرای قوانین و مقررات دولتی و عدم اجرای دستورات قضایی موضوع ماده ۵۷۶ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی» و شکایت گروهی از مردم اهواز که وزیر ارتباطات را متهم کرده‌اند به اهمال در ایجاد بستر امن برای فضای مجازی کشور و زمینه‌سازی برای جذب جوانان به گروه‌های تکفیری در اهواز که به گمان آن‌ها حادثه تروریستی حمله به رژه نظامیان یکی از پیامدهای آن بوده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی صبح دوشنبه ۶ اسفند در جمع مدیران وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در پاسخ به شکایت قوه قضاییه از وزیر ارتباطات و پرونده‌سازی برای او گفت:

«قوه قضاییه می‌گوید که از وزیر جوان دولت شکایت می‌کند، در حالی که وزیر کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد. او به نفع مردم کار می‌کند و به دستورات بی‌ربط اعتنا ندارد. یک نفر در قوه قضاییه می‌گوید از او شکایت می‌کند خب شکایت کنید. وقتی که جوان هستی اصلاً دادگاه را قبول نداری و می‌روی کار خود را انجام می‌دهی. وزیر جوان ما هم کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد. این وزیر می‌شود نه این‌که کسی که حساب می‌کند که پس از پایان دولت به کجا می‌رود.»

روحانی سپس چشم‌اندازی از سه سال آینده را مجسم کرد که دولت او مستعجل شده است:

«وزیری که دائماً می‌خواهد حساب و کتاب ‌کند که در آینده چه می‌شود، سه سال دیگر که این دولت تمام می‌شود من را به کجا می‌برند؟ جایی ندارند که ببرند، یک جایی هست که با هم…»

روحانی این بخش از سخنانش را ناتمام گذاشت.

محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران هم روز گذشته از وزیر ارتباطات خواسته بود که پاسخگوی افزایش ۱۴۰ درصدی «جرم» و «گناه» در فضای مجازی باشد.

جاویدنیا ۱۲ دی‌ماه اعلام کرد که حکم قضایی برای فیلترینگ اینستاگرام صادر شده و نظر اکثر اعضای شورای عالی فضای مجازی نیز این است که اینستاگرام می‌بایست فیلتر شود. روحانی اما با فیلترینگ اینستاگرام مخالفت کرده بود. رئیس جمهوری اسلامی ۲۸ آذر سال جاری در «اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی» گفته بود «فضای ارتباط مردم با جهان حفظ خواهد شد. ما دنبال فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نخواهیم بود. وزیر ما اینجاست و به مردم قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت».

بیشتر بخوانید: