ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به گزارش اخیر چاوید رحمان، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر بیانیه‌ای صادر کرده و گفته‌های او را «نادرست» و «غیرواقعی» خوانده و آن را محکوم کرده است. جمهوری اسلامی تهدید کرده که اگر کمیسر عالی سازمان ملل جاوید رحمان را از تخلف باز ندارد، با شورای حقوق بشر همکاری نخواهد کرد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه جدید سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، چهارشنبه ۸ اسفند/ ۲۷ فوریه گزارشی از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد. افزایش نارضایتی‌ها در اثر مشکلات معیشتی، اعدام کودک – مجرمان، سرکوب اقلیت‌های دینی، اعمال مجارات اعدام، بازداشت دوتابعیتی‌ها از مواردی‌ بودند که گزارشگر حقوق بشر به آن‌ها اشاره کرده است. او در این گزارش از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اظهار نگرانی کرده و با بازماندگان قربانیان حملات تروریستی در ایران نیز اعلام همدردی کرده است.

در بیانیه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که محمدجواد لاریجانی، برادر صادق و علی لاریجانی، رئیس آن است، مصاحبه‌های جاوید رحمان با رسانه‌های مختلف به خصوص بی.بی.سی نحلف از چارچوب گزارشگری او خوانده شده است.

در این بیانیه آمده: «ایشان حداکثر حق دارند که گزارشگر خود را به سازمان ملل متحد تحویل دهند و هیچگونه حق و مسئولیت یا اجازه برای درگیر شدن در مسئله رسانه‌ای و تبلیغاتی ندارند.»

این ستاد با اعلام «اعتراض رسمی و جدی به کمیسر عالی حقوق بشر» در مورد جاوید رحمان و آنچه تخلفات او خوانده شده، گفته «نصب گزارشگر ویژه برای ایران فاقد هرگونه توجیه قانونی و منطقی است و حکایت از استاندارد دوگانه و فریبکاری سیاسی در رفتار شورای حقوق بشر دارد.»

جمهوری اسلامی در ضمن اعلام کرده که  اگر کمیسر عالی سازمان ملل جاوید رحمان را از تخلفات رفتاری باز ندارد، با شورای حقوق بشر همکاری نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی از زمان انتخاب دوباره گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران از سوی سازمان ملل که پیش از این در دهه ۹۰ رخ داده بود، اجازه‌ای برای ورود این گزارشگران به ایران صادر نکرده است.

پس از انتخاب احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، مقامات جمهوری اسلامی به انکار او پرداختند و برخوردهایی سخیف و تحقیرآمیزی با او داشتند. احمد شهید در دوره ماموریتش این شرایط را تا حدود زیادی تغییر داد و برخی مسئولان قضایی جمهوری اسلامی در ماه‌های آخر ماموریت او در ژنو و در نیویورک با او دیدار و مذاکره کردند.

عاصمه جهانگیر نیز که پیش از جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران بود، در طول دوره ماموریتش با مقامات جمهوری اسلامی در ارتباط بود.

جاوید رحمان که پس از عاصمه جهانگیر به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران برگزیده شد، ماموریت خود را از ژوئیه ۲۰۱۸ آغاز کرده است و اولین گزارش او درباره ایران، سپتامبر گذشته منتشر شد.