خانواده‌های سه شهروند آمریکایی بازداشتی در ایران خواهان از سرگیری گفت‌وگوهای کاخ سفید با تهران شدند. خانواده‌ها، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی و باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا را به بی‌توجهی به سرنوشت این زندانیان متهم کردند.

۷ مارس ۲۰۱۹، واشنگتن، جلسه پرسش و پاسخ با خانواده‌های شهروندان آمریکایی زندانی در ایران. از چپ به راست: کریستین لوینسون، بابک نمازی و عمر ذکا

کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا قصد دارد به پرونده رابرت لوینسون رسیدگی کند. ۱۲ سال قبل لوینسون به عنوان کارمند بازنشسته بخش مبارزه با جرائم سازمان یافته پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) اطلاعاتی را در ایران جمع‌آوری می‌کرد که بازداشت شد. کریستین، همسر او گمان می‌کند که رابرت لوینسون هنوز زنده و در ایران زندانی است:

«دولت ترامپ باید موضوع بازداشت او را در اولویت بگذارد. دولت آمریکا باید او را به خانه بازگرداند.»

بابک نمازی که برادرش سیامک و پدرش باقر بیش از سه سال است که در ایران زندانی‌اند، از کاخ سفید خواست که برای آزادی دست‌کم شش شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران از جمله پدر و برادرش با دولت ایران به طور مستقیم وارد گفت‌وگو شود:

«تنها راه گفت وگوست. پیش از این دولت آمریکا با مذاکره با کشورهای متخاصم موفق شد گروگان‌هایی را آزاد کند و به خانه برگرداند. برای مثال در گفت‌وگو با کره شمالی.»

عمر زکا، پدر نزار، شهروند لبنانی که از مجوز اقامت در آمریکا برخوردار است گفت اگر حتی یک بار ترامپ نام پسرش را به زبان بیاورد برای او کفایت می‌کند.

جلسه پرسش و پاسخ در کاخ سفید با شهروندان آمریکایی زندانی در ایران در حالی برگزار شد که روابط تهران و واشنگتن خصمانه‌تر شده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی در لاهیجان شرایط را «بسیار حساس» دانست و اعلام کرد که آمریکا با ایران «یک جنگ اقتصادی» را آغاز کرده. روحانی اما به تأکید گفت که دولت او از میز مذاکره هراسی ندارد. در جریان مذاکرات لوزان، دولت اوباما موافق شد در چارچوب تبادل اسرا، چند شهروند آمریکایی را از زندان‌های جمهوری اسلامی آزاد کند. بابک نمازی دولت اوباما را متهم کرد که در آزادی برادر او سیامک کوتاهی کرده است. در سال ۲۰۱۶ که توافق هسته‌ای به امضا رسید، پنج شهروند آمریکایی آزاد شدند. اما سیامک نمازی در میان آن‌ها نبود. باقر نمازی برای ملاقات پسرش به ایران رفت که او را هم بازداشت کردند. بابک نمازی در جلسه پرسش و چاسخ در کاخ سفید گفت:

«من بارها از خودم می‌‌پرسم که اگر دولت آمریکا از سیامک دست نکشیده بود زندگی ما اکنون چگونه بود.»

جان کری، وزیر پیشین خارجه آمریکا در آخرین اقدام دیپلماتیک خود از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران خواسته بود که زمینه آزادی سیامک و باقر نمازی را فراهم کند.

سیامک و محمد باقر نمازی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی محاکمه شدند. هر دوی آنها به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، به ۱۰ سال حبس محکوم شدند. باقر نمازی که به بیماری قلبی مبتلاست برای ادامه درمان از زندان مرخص شده است.

بیشتر بخوانید: