شرکت آمریکایی استعدادیابی «اندور» (Endeavor) به‌دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی واشنگتن‌پست، قرارداد خود را با عربستان سعودی لغو کرد و  ۴۰۰ میلیون‌دلار سرمایه‌ را که از محمد‌ بن‌سلمان دریافت کرده بود، پس داد.

آریل امانوئل، رئیس شرکت «اندور» – عکس از آرشیو

۴۰۰ میلیون دلار مذکور به‌ منظور تامین توسعه شرکت «اندور» و تنوع‌بخشی به جریان اقتصادی عربستان به این شرکت داده شده بود تا از طریق سرمایه‌گذاری‌های «اندور» در صنایع مختلف از جمله ورزش و تولید فیلم صورت گیرد. اما بر اساس گزارش دو منبع آگاه به نیویورک‌تایمز، پس از فاش‌شدن دخالت بن‌سلمان در قتل جمال خاشقجی، این شرکت با اعتراض به این قتل، مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار دریافتی را برگردانده و رابطه خود را با عربستان قطع کرده است.

به گزارش نیویورک تایمز این مبلغ بهار گذشته در یک مهمانی در هالیوود به آریل امانوئل، رئیس این شرکت داده شده بود. در این مهمانی علاوه بر محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان، رابرت ایگر مدیر اجرایی دیزنی و جف بزوس، بنیانگذار آمازون نیز حضور داشته‌اند. در جریان این سفر بن‌سلمان با تعدادی از سیاستمداران آمریکا و رهبران اقتصادی دیدار کرده بود تا با عقد قراردادهایی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی سعودی را توسعه داده و اتکای اقتصاد عربستان را به فروش نفت کاهش دهد. او با کمپانی بزرگ AMC که در سینما و تئاتر فعالیت دارد و صاحبان شهر بازی Six Flags نیز توافق کرده بود تا در عربستان فعالیت و محصولات خود را در این کشور تبلیغ کنند.

پیش از این نیز چندین شرکت بزرگ بین‌المللی از جمله اوبر، Goldman Sachs و شرکت بریتانیایی Virgin Group برنامه‌های خود را برای گسترش روابط مالی با عربستان لغو کرده بودند.