شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان سه‌شنبه ۱۲ مارس/ ۲۱ اسفند در نشست خبری مشترک با هایکو ماس، همتای آلمانی خود در اسلام آباد اعلام کرد در گفت‌و‌گوهای صلح میان طالبان و آمریکا در قطر «پیشرفت حاصل شده است».

مذاکرات صلح میان فرستاده ویژه آمریکا و نمایندگان طالبان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس قریشی در این مورد توضیح بیشتری ارائه نکرد اما گفت: «پاکستان همه جناح‌های افغانستان را تشویق می‌کند تا با هم به مذاکره بنشینند و یک گفت‌و‌گوی بین افغان داشته باشند».

در گفت‌و‌گوهای صلح افغانستان در قطر، نمایندگان طالبان در غیاب دولت افغانستان با زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا مذاکره می‌کنند. پاکستان به دعوت مستقیم آمریکا در فرایند مذاکره با طالبان حضور دارد. همزمان با ورود خلیل‌زاد به منطقه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از پاکستان خواست تا گفت‌و‌گوهای صلح را تسهیل کرده و کمک کند جنگ با طالبان که طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا به‌حساب می‌آید، خاتمه یابد.

ماموریت خلیل‌زاد بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شده به‌طول انجامیده است. با این‌وجود او پیشتر از روند مذاکرات اعلام رضایت کرده و گفته بود:  «با گام‌های آهسته اما پایدار برای توافق و رسیدن به صلح پایدار ادامه می‌دهیم».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز قبلا از روند مذاکرات صلح با طالبان ابراز خشنودی کرد و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز پیش از این، روند مذاکرات را «خوب و پیش‌رونده» ارزیابی کرد. با این‌وجود هنوز هیچ توافق رسمی میان طرفین گفت‌و‌گو حاصل نشده است.

تاکنون نمایندگان طالبان نیز مذاکرات با  نمایند‌گان آمریکا را در مرحله حساسی ارزیابی کرده و نزدیک‌شدن به توافق و تفاهم بر سر برخی مسائل داده‌اند. اما طالبان می‌گوید تا وقتی که مسأله خروج نیروهای خارجی از افغانستان باقی‌ است، پیشرفت در موضوعات دیگر میسر نیست.

خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، مبارزه با گروه‌های القاعده و داعش در این کشور، توافق بر سر آتش‌بس و آغاز مذاکرات طالبان با دولت افغانستان از موضوعاتی است که در آخرین دور از گفت‌وگوهای صلح دوحه مطرح شده‌اند.

طالبان به گفت‌وگو با دولت افغانستان رغبتی ندارد و هرگونه  مذاکره مستقیم با دولت افغانستان را رد می‌کند. با این‌حال زلمی خلیل‌زاد اعلام کرده که همزمان با مذاکرات دوحه، کارگروهی هم در کابل برای آغاز مذاکرات طالبان با دولت اشرف غنی ایجاد شده است. دولت افغانستان پیشتر از طالبان خواسته همانطور که در مذاکرات با نماینده آمریکا انعطاف دارند، در گفت‌وگو با دولت افغانستان نیز منعطف باشند.

همزمان با گفت‌و‌گوهای  صلح، طالبان به حمله به نیروهای امنیتی افغانستان و کشتار آن‌ها ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: