نزار زکا، شهروند لبنانی که پس از بازداشت در تهران در سال ۹۴، در  سال ۹۵ به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس و پرداخت چهار میلیون و ۲۰۰‌ هزار دلار جریمه محکوم شده و هم‌اکنون دوره محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند، خود را نامزد انتخابات پارلمانی لبنان کرده است.

نزار زکا

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز چهارشنبه ۲۲ اسفند با انتشار این خبر به نقل از روزنامه الحیات لبنان نوشت که نزار زکا در نامه‌ای کاندیداتوری خود را برای انتخابات پارلمانی کشورش اعلام کرد.

در خبر منتشر شده در خبرگزاری ایسنا آمده است:

«با نزدیک شدن موعد انتخابات پارلمانی لبنان، نزار زکا، شهروند لبنانی بازداشت شده در تهران در نامه‌ای از داخل زندان اوین کاندیداتوری خود در این انتخابات را اعلام کرد.»

گفته شده که او با شعار «آزادی لبنان» پا به این انتخابات خواهد گذاشت و اعلام کرده که نامزد کرسی اهل سنت منطقه طرابلس در پارلمان لبنان است.

مهی زکا الیافی، خواهر نزار زکا که مسئول کارزار انتخاباتی او معرفی شده، قرار است دوشنبه آینده نشستی خبری درباره نامزدی زکا در انتخابات پارلمانی لبنان برگزار کند.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند و مشخص نیست که آیا نامزدی زکا در انتخابات پارلمانی لبنان می‌تواند امکانی برای آزادی او فراهم کند یا نه.

این در حالی‌ست که جیسون پابلت، وکیل آمریکایی نزار زکا بهمن ماه امسال به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که او از روز ۱۵ بهمن/ چهارم فوریه اعتصاب غذای تر کرده است. به گفته پابلت دلیل اعتصاب غذای زکا، اعتراض او به «بازداشت ناعادلانه‌ و اجبار به اعتراف اجباری برای جرمی که مرتکب نشده» بوده است.

وکیل این شهروند لبنانی دارای کارت اقامت آمریکا اما پیش از این و در بهمن ماه سال ۹۶ از ابتلای موکلش به سرطان روده خبر داده و گفته بود با وجود این بیماری، مسئولان به او اجازه خروج از زندان و انجام آزمایش‌های لازم را نمی‌دهند.

زکا در واکنش به عدم دسترسی به امکانات درمانی نیز دست به اعتصاب غذا زده بود.

نزار زکا روز ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ به دعوت مسئولان «همایش بین‌المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار» به ایران سفر کرد اما سه روز بعد در فرودگاه بازداشت شد. او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا» به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی ۴.۵ میلیون دلاری محکوم شد که دادگاه تجدید نظر اوایل مرداد ماه ۹۶ این حکم را تأیید کرد.

زکا بارها این اتهامات را رد کرده است و مقامات لبنانی نیز تاکنون چندین بار خواهان آزادی او شده‌اند.


  • در همین زمینه