شورشیان حوثی یمن می‌گویند این گروه در حال بالابردن توان موشکی خود است و اگر پیاده‌سازی معاهده صلح سازمان ملل در شهر الحدیده نقض شود، شبه‌نظامیان حوثی آماده‌اند تا ریاض و ابوظبی را مورد هدف قرار دهند.

شورشیان حوثی در صنعا – عکس از خبرگزاری فرانسه

به گزارش رویترز سخنگوی شورشیان حوثی شنبه شب، به خبرگزاری صبا، ارگان خبری وابسته به این گروه گفت که این گروه «انباری از موشک» ساخته‌ است و هر زمان که فرماندهان تصمیم بگیرند، می‌تواند به ریاض و ابوظبی دو شهر اصلی رهبران ائتلاف حامی دولت عبدربه منصور هادی حمله موشکی کند: «گروه‌های اطلاعاتی ما تایید کرده‌اند که دشمن آماده می‌شود تا فعالیتش را در الحدیده تشدید کند و ما تحرکات آن‌ها را از نزدیک زیر نظر داریم. نیروهای ما آماده‌اند تا هر زمان که درخواست شد، اقدام مناسب را انجام دهند». به گفته او جنس مناقشات میان حوثی‌ها و نیروهای ائتلاف که به صورت گسترده جنگ نیابتی عربستان و ایران خوانده می‌شود، حمله موشکی و استفاده از پهپاد‌ها را تبدیل به یک «انتخاب استراتژیک» و تنها واکنش ممکن به حملات هوایی ائتلاف عربستان کرده است.

از سوی دیگر ائتلاف عربستان، شورشیان حوثی را به نقض توافق صلح استکهلم متهم می‌کند. این توافق در دسامبر ۲۰۱۸ میان طرفین درگیر امضا شد. طبق این توافق اولین گام صلح خروج نیروهای حوثی از بندر الحدیده بود که در نهایت انجام نشد. حوثی‌ها می‌گویند آن‌ها از سازمان ملل می‌خواهند ضمانت دهد که طرف مقابل از خروج آن‌ها سواستفاده نکند.

علاوه بر تخلیه نیروها از الحدیده هر دوطرف موافقت کرده بودند که در این شهر آتش‌بس برقرار شود، میان طرفین تبادل اسرا انجام گیرد و همچنین مسیرهای نیروهای امدادی و حقوق بشری برای کمک به میلیون‌ها یمنی گرسنه با نظارت ناظران بین‌المللی بازگشایی شود.

علیرغم برقراری آتش‌بس در الحدیده، خشونت در مناطق دیگری بالا گرفته است. هفته گذشته یک حمله هوایی به روستایی در استان شمالی حجه، جان ۱۰ زن و ۱۲ کودک را گرفت و ۳۰ نفر دیگر را زخمی کرد. جنگ یمن نزدیک به چهار سال است که ادامه دارد. در یک طرف شورشیان حوثی با حمایت ایران قرار دارند و در سوی دیگر دولت منصور هادی با حمایت عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۴ در صنعا به دست حوثی‌ها سقوط کرد و بهانه‌ای به دست عربستان سعودی و امارات متحده عربی داد تا از مارس ۲۰۱۵ در این کشور دخالت نظامی کنند. در بحران یمن تاکنون ۶۰ هزار نفر کشته شده‌ و ۸۵ هزار کودک یمنی هم از گرسنگی جان داده‌اند.

بیشتر بخوانید: