یکشنبه صدها فلسطینی برای سومین روز متوالی با شعار «ما می‌خواهیم زندگی کنیم» دست به تظاهرات زدند و به افزایش مالیات توسط مقامات سازمان حماس اعتراض کردند. گزارش‌های مختلفی که در روزهای گذشته منتشر شده‌اند نشان می‌دهند نیروهای امنیتی حماس اعتراضات مردم را در نوار غزه با خشونت سرکوب و ده‌ها تن از معترضین از جمله فعالان و روزنامه‌نگاران را بازداشت کرده‌اند.

یکی از تصاویر منتشر شده از تظاهرات مردم در نوار غزه

اعتراضات علیه سیاست‌های اقتصادی دولت حماس توسط گروهی از جوانان فلسطینی در دو شهر خان یونس و دیرالبلح آغاز شدند. روز جمعه معترضین جاده‌ها را با آتش زدن لاستیک‌های ماشین مسدود کردند و به سومدیریت، فساد و افزایش مالیات اعتراض کردند. در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند، یک معترض ۳۲ ساله به دلیل پلمب مغازه‌اش از سوی نیروهای امنیتی، خود را آتش زد.

به‌گزارش شاهدان محلی نیروهای حماس از ابتدا معترضین را مورد ضرب و شتم قرار داده و ده‌ها نفر از جمله فعالان و روزنامه‌نگاران را بازداشت کرده‌اند. آن‌ها همچنین تجمعات اعتراضی را در بخش‌های دیگر نوار غزه با خشونت سرکوب کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی فلسطین، حماس همچنین رفعت القادرا، مدیر پایگاه رادیو تلویزیونی نوار غزه را شنبه از خانه‌اش ربوده است.

علی ابودیاک وزیر دادگستری فلسطین در واکنش به این اقدامات اعلام کرد حماس باید مسئولیت قانونی سرکوب این اعتراضات را بپذیرد، دست از فشار و آزار مردم در نوار غزه بردارد و صدای مردم را بشنود.

اما حماس، محمود عباس و سازمان فتح، مهمترین و بزرگ‌ترین گروه در کنفدراسیون احزاب فلسطینی موسوم به سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و  سرویس‌های اطلاعاتی این سازمان را به تدارک این تظاهرات و هدایت آن متهم کرده است. با این وجود سازمان فتح این ادعا را رد کرده است و احمد مجدلانی، از اعضای ارشد سازمان آزادی‌بخش فلسطین وخامت وضعیت اقتصادی و شرایط زندگی مردم را افزون بر افزایش قیمت‌ها و مالیات دلیل اصلی این اعتراضات دانست.

بخش اعظم جمعیت ۲ میلیونی نوار غزه در فقر زندگی می‌کنند. حماس از تابستان ۲۰۰۷ بر این منطقه حاکم شده است. از این زمان محاصره نوار غزه توسط اسرائیل و مصر و سه دوره جنگ با اسرائیل اقتصاد محلی غزه را به مرز نابودی کشانده است. به‌علاوه، کنفدراسیون احزاب فلسطینی هم حماس را تحریم کرده تا حاضر به مذاکره برای تقسیم قدرت شود.

به گفته یک اقتصاددان محلی وزارت اقتصاد در نوار غزه برای تقویت درآمدهای دولت حماس، هزینه های اضافی را برای واردات افزایش داده که این امر منجر به افزایش قیمت مواد غذایی شده است.

نیکولای مالدنوف هماهنگ کننده ویژه ی سازمان ملل در امور خاورمیانه، در بیانیه ای به حق اعتراض «مردم تحت ستم  غزه» اشاره کرد و گفت آن‌ها حق دارند بدون ترس  به «وضعیت وخیم اقتصادی» اعتراض کنند. او همچنین دستگیری‌ها و اعمال خشونت توسط نیروهای امنیتی حماس علیه معترضان، از جمله زنان و کودکان در غزه را محکوم کرد. سازمان ملل پیشتر بارها نسبت به وضعیت زندگی مردم در غزه و جنایات اسرائیل در این منطقه هشدار داده بود.

در همین زمینه: