صبح پنجشنبه یکم فروردین ۱۳۹۸ گروهی از اهالی کابل برای جشن نورزوی دور هم جمع شده بودند که سه انفجار به وقوع پیوست. دست‌کم شش نفر در جریان این انفجارها در  «زیارت سخی» کابل کشته شدند.

نوروز ۹۸: یک خانواده افغانستانی در نزدیکی زیارت سخی، محل وقوع انفجارهای پیاپی که ۶ کشته بر جای گذاشت

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نصرت رحیم، سخنگوی وزارت داخله افغانستان اعلام کرده که این انفجارها ناشی از سه بمب دست‌ساز بوده‌اند که از راه دور منفجر شده‌اند. یکی از بمب‌ها در سرویس بهداشتی، دومی در یک بیمارستان و سومی در یک کنتور برق جاسازی شده بود.

وزارت صحت افغانستان تعداد کشته‌شدگان را شش نفر و تعداد مجروحان را ۲۳ نفر اعلام کرده است.

طالبان مسئولیت حمله به شیعیان کابل را به عهده نگرفته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس احتمال داده که داعش که عملاً شاخه‌ای از طالبان افغانستان به شمار می‌آید، مسئول این حمله است.

همه ساله در روز اول نوروز شیعیان کابل در «زیارت سخی» پرچمی را به نام امام اول شیعیان به اهتزاز درمی‌آورند و در این مراسم یک عالم شیعه و یک عالم سنی به نوبت سخنرانی می‌کنند. افراد عالی‌رتبه دولتی هم در این مراسم شرکت می‌کنند و گزارش‌های معمول دولتی را برای مردم بیان می‌کنند. این مراسم باشکوه خاص برگزار می‌شود و پرچم مذکور هم تا ۴۰ روز برافراشته می‌ماند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با انتشار پیامی در توییتر نوشته است:

«ما به مناسبت نوروز گرد هم آمده بودیم که شهوندان ما یک روز سخت دیگر را از سر گذراندند. ما شهروندان صلح‌طلبمان را به دشمنی باخته‌ایم که حد و مرزی برای خودش نمی‌شناسد.»

بصیر مجاهد، سخنگوی پلیس کابل اعلام کرد که بمب‌دست‌ساز چهارمی هم در دانشگاه کابل جاسازی شده بود که پلیس آن را خنثی کرد. به گفته مجاهد این بمب بسیار دورتر از محل برگزاری جشن‌ نوروزی جاسازی شده بود.

نوروز سال گذشته هم انفجار بمب در «زیارت سخی» کابل ۳۳ کشته به جای گذاشت. در آن زمان داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

در اکتبر ۲۰۱۶/ مهر ۱۳۹۵ نیز در مراسم عاشورا در «زیارت سخی» در اثر انفجار بمب ۱۸ نفر جان خود را از دست دادند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در پیام نوروزی خود اعلام کرده که سال سختی در انتظار افغانستان است.

پنجمین دور مذاکرات آمریکا با طالبان در دوحه بدون مشارکت دولت افغانستان به پایان رسیده است. روز گذشته برای دومین بار پیاپی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید: